Nem tudom, megvan-e az a Nő? Az az Egy. Akinek csupán a gondolata lúdbőrzéssel tölt el. Akinek a puszta léte felforgatja az egész eddigi életed. Határkő belül, mert soha nem megy el igazán, akkor sem, ha elmegy. Kívül-belül gyönyörű, pusztítva gyógyít és csak épp annyira aljas, hogy még ellenállhatalanabbul epekedj utána. Valami különös borzongás, alig fájó gombóc a torokban és a végtelen elérhetetlenség frusztráló illúziója – hogyha meg is kaphatod, igazából sosem lehet a tiéd.
S amikor elmegy, valami végleg meghal benned. Visszafordíthatatlanul. De amíg itt van, azt sosem felejted el, és beteljesületlenül habzsolod magadba mindenét - ilyen lehet a sztratoszféra íze...
... azt hiszem, a második generációs Pinarello Dogma F valami felkavaróan hasonló jelenség. Még meg sem vette az ember, de már azt fájlalja, milyen nehéz lesz megválni tőle...
A Dogma hittételt jelent. Valaminek az alapvető kvintesszenciáját. Amikor a Pinarello annak idején kiötlötte, hogy a legjobb országúti kerékpárjait így hívja majd - és ezzel párhuzamosan le is védette ezt a nevet - akkor valami ilyesmire gondolhatott. S nem csupán gondolta, igyekszik időről-időre azt a tartalmat mögé rakni, amellyel az inkriminált elnevezés életre kel a szemünk láttára. A Dogma elnevezés, tehát, mindig egy családnak a csúcsát jelenti, az „F” pedig mindig magának a családnak a jelölője. Minden szempontból. „F”, mint Fausto, azaz a Pinarello család és vállalat feje, aki saját keresztnevét édesapjától, a legendás cégalapító és kerékpárversenyző Nani Pinarello-tól kapta - egyenesen Fausto Coppi után. Az „F” család mindig a versenyzésre szánt divíziót jelenti. Tehát, jelen esetben a Pinarello Dogma F a cég versenyzére szánt országúti kerékpárjainak a non-plus ultrája. Az "F" után többé nem kerül szám elmondásuk szerint, egyszerűen csak Dogma F az elnevezés – így fordulhat elő, hogy a mostani és az elődmodell neve pontosan ugyanaz.
Az ugyanebbe a családba tartozó, de a Dogma F alatt lévő modellek esetében a Dogma szót elhagyjuk, az „F” után pedig, mindig egy szám kerül: Pinarello F9, Pinarello F7, Pinarello F5 stb.
Az új Dogma F tehát, sorban a nyolcadik Dogma. Sorrendben: Dogma 60.1, Dogma 60.1 T2, Dogma 65.1, Dogma F8, Dogma F10, Dogma F12, Dogma F 1. generáció és most a Dogma F második generációja. Mindegyik jobb lett, mint az azt megelőző, és a legtöbbjük esetében ezt előzetesen nem igazán tudtuk elképzelni. Igazából két nagy váltást kell regisztrálnunk.
Az első, a Dogma F8 megjelenése, amely egy teljesen más formakultúrát és gyártási filozófiát hozott magával. Itt használták először a TorayCa T1100G 1K Dream Carbon szövetét, amelyet a következő három Dogma-generáció esetében is alkalmaztak. Itt alkották meg először az ugró nagymacskát imitáló, összetéveszthetetlen sziluettet, amely a mai napig a Pinarello országúti kerékpárok formanyelvének meghatározó alapját képezi – és ez alól jelen írás hőse sem kivétel! Itt tették le tulajdonképpen annak az új Dogma F-nek az alapkövét is, amely épp most jelent meg, és amelyről írásunk szól.
A második nagy váltás, az első generációs Dogma F volt, amelynél deklaráltan elhagyták az "F" betű utáni számozást, amely először volt nagyon könnyű és nagyon aerodinamikus is egyben, és amely egy új korszakot jelenetett a Pinarello-kerékpárgyártás történetében.
Ez utóbbinak a folytatása jelen cikkünk hőse az új Pinarello Dogma F. Avagy a Dogma F második generációja, amely már kizárólag tárcsafékkel érhető el.
Valahonnan onnan indulnék, hogy a Pinarello hét tulajdonságot jelöl meg és ebben a hétben egyszerre kell a legszűkebb élvonalba tartoznod, hogy elmondhasd magadról: tiéd a világ legjobb országúti kerékpárja. Ezek szabadon választható sorrendben: merevség, aerodinamika, kis tömeg, komfort, irányíthatóság, tartósság és formakultúra.
A legendás olasz gyártó mindig is egy országúti kerékpárt készített a legjobb versenyzőknek. Sosem hitt abban, hogy szükség van egy aero-bike-ra, egy mászó országútira, és – mondjuk - egy olyanra, amellyel Paris-Roubaix-t lehet menni. Az ő filozófiájuk az, hogy egy olyat tárgyat szükséges alkotni, amely minderre egyszerre a lehető legalkalmasabb. Síkon, felfelé és ereszkedésnél is. Továbbá, egyezerre kiváló a különböző testalkatú és profilú versenyzőtípusok számára. Ugyanolyan jónak kell lennie egy könnyű háromhetes hegyimenőnek, egy egynapos sztárnak, egy nagydarab időfutambajnoknak és közepes méretű all arounder versenyzőknek is. Magyarán: egyszerre kell tökéletesen megfelelőt alkotni Filippo Gannának, Geraint Thomas-nak, Egan Bernal-nak és Tom Pidcock-nak. Épp ezért ezeket a versenyzőket folyamatosan bevonják a vállalat összes fejlesztésébe, és nem pusztán velük, hanem nekik készülnek a Pinarello kerékpárjai országúton, cyclocross-ban, gravel-ben és XCO MTB szegmensben egyaránt.
Amikor az első generációs Dogma F megjelent, én arra a tökéletes egyensúly cimkét aggattam, hiszen – többek között saját tapasztalataimból leszűrve – ez a megállapítás teljes mértékben megállta a helyét. Mind a hét kritériumban kiemelkedőt tudtak alkotni, és mindehhez elég volt egyetlen kerékpárt megálmodniuk.
Ezen a ponton szoktuk azt mondani, hogy ezt már csak elrontani lehet, a végén pedig, mindig kiderül, hogy vannak, akik nem nagyon hibáznak...
A Pinarello ugyanis, új Dogma F-el ugyanezt tűzte ki célul, csak mindezek figyelembevételével egy még jobb kerékpárt szerettek volna világra segíteni – ezért most az aerodinamika oldaláról közelítették meg a kihívást. A végeredmény, azt hiszem, önmagáért beszél.
Persze, nem végleg búcsúzunk, hiszen bizonyos high-end Pinarello modelleknél továbbra is a fejezetcímben említett szövetet alkalmazzák, de tény: a Dogma F-sorozat esetében kereken 10 év után új karbonszövetet tüntetett ki bizalmával a legendás olasz vállalat. Az új karbonszövet neve: TorayCa M40X.
A Pinarello már évek óta teszteli ezt az újonnan kifejlesztett karbont. Próbálkozott már vele az X-Light modellek esetében, illetve bizonyos időfutam és pályakerékpároknál is hosszasan tesztelték, de ami legfontosabb az Ineos Grenadiers versenyzői évek óta rendszeresen használnak olyan Pinarello tesztvázakat, amelyek ebből az új anyagból készülnek, és a versenyzői visszajelzések, illetve a mérnökök által analiztált adatok alapján az eredmények meghökkentően pozitívak voltak. Ezen a ponton hozzá kell tennünk, hogy a Dogma F12 X-Light esetében az új szövetet csak úgy tudták beépíteni, hogy 85 kg-ban limitálták a kerékpáros súlyát, az új Dogma F esetében viszont már a súlylimit 120 kg lett!
A hosszas tesztelés egyik legfontosabb oka a szóban forgó karbonszálas termék ára, amely egész egyszerűen nem teszi lehetővé ennek a szövettípusnak a tömeges használatát. A másik ok, pedig az elérhetősége, írd és mondd, jelen pillanatban mindösszesen három (3!) kerékpárgyártó cégnek van jogosultsága (!) hogy egyáltalán vásároljon a Toray-tól ilyen szövetet, és legjobb tudomásunk szerint eleddig csak a Pinarello kínálja ezt végfelhasználók által is megvásárolható kerékpárban (ők is kizárólag az új Dogma F-ben). Mint ahogy a szükséges tesztfázisokat is eleddig kizárólag a Pinarello végezte el...
Alapvetően, három tulajdonság alapján csoportosítjuk a különböző karbonszöveteket. Tensile strength (szakítószilárdság), tensile modulus (rugalmassági együttható), illetve shock resistance (ütésállóság). Az előbbiben a most – a Dogma F-től – elköszönő TorayCa T1100G 1K továbbra is világelső (7 Gpa), de az M40X 1K sincs nagyon elmaradva (5,7 Gpa). Ellenben a másik két mutatóban már jelentősen jobb az M40X, mint a T1100 – így az M40X összességében véve nem csak a világ legdrágább, de mindenféleképpen legjobb karbonszövete is. Ezt egy elképesztően bonyolult nanotechnológia segítségével érték el, és a fejlesztés a Toray részéről egy szűk évtizedet vett igénybe.
A Toray-nál három család létezik, amennyiben a szénszálas anyagok csoportosításáról beszélünk: a legrégebbi, az MJ-sorozat, amely termékeket már 25-30 évvel ezelőtt is alkalmaztak karbon vázaknál, most már nyilván azoknak az anyagoknak a továbbfejlesztett verziói elérhetőek. Aztán, ott van a T-sorozat (T100, T200, T300, T600, T700, T800, T900, T1000, T1100), illetve ezeknek különböző szövésű és árú változatai. Végül pedig, most már itt van egy harmadik csoport is, az MX-sorozat, amely a legkomplexebb legkönnyebb, mégis legtartósabb, legellenállóbb - és összességében legjobb - szénszálas szöveteket foglalja magában.
A Pinarello szerint ez volt a következő lépés, és nem is volt kérdés, hogy belevágjanak-e. Ez a fejlesztés egy rendkívül fontos része annak a csomagnak, amelyet az új Dogma F megvásárlásával kapunk.
Geraint Thomas 2022-es Tour de France teljesítményének mélyreható elemzésével kezdődött minden... G. adataiból az Ineos Grenadiers és a Pinarello mérnőkcsapata (élükön a szakmai etalonnak számító, legendás Luca Oggiano-val) rájött arra, hogy az aerodinamikai hatékonyság 0,2%-os javulása 175 gramm súlymegtakarítást jelentene a kerékpáron. Magyarán, megtették azt a megállapítást, hogy az aerodinamikai tulajdonságok javítása jóval lényegesebb, mint a váz tömegének állandó farigcsálása, kiváltképp, ha az a tartósság rovására megy. Itt jegyezném meg, hogy a teljes vázszett tömegéből (váz+villa+nyeregcső+ kormány+váztartozékok) azért így is lefaragtak 108 grammot. Ezt a 108 grammot úgy valósították meg, hogy minden apró részgységból egy picit le tudtak reszelni, azonban magának a váznak a tömege 53-as méretben (festetlenül) továbbra is 850 gramm. Mindezt – hasonlóképp az olaszmenetes középrészhez – deklaráltan azért teszik, mert náluk kulcsfontosságú szempont a tartósság is, és ennél könnyebb vázszerkezettel ez semmilyen konstrukcióban nem valósítható meg.
S akkor ennél a pontnál álljunk meg egy pillanatra: sok minden miatt lehet rajongani a Pinarello-ért, de ezért talán a legjobban! Most tegyük a szívünkre a kezünket, és gondoljuk végig, hány gyártót ismerünk, akinek a tartósság az ma egy szempont? Akit ez egy csúcskategóriás termék esetében bármilyen mértékben is érdekel? Akinek ez fontos, akit semmiféle fogyasztói kultúra nem befolyásolt ebben, és aki a saját maga nimbuszába oly mértékig szerelmes, hogy nem viselné el, ha a terméke akár garanciaidőn túl is gyorsan darabokra hullana? Nagy a csönd, és nagy hirtelenjében nekem se jut eszembe egy hasonló példa sem... Zárójel bezár.
A project alapját tehát, egy olyan komplex modell segítette, amely lehetővé tette az Ineos és a Pinarello mérnökeinek, hogy Thomas 2022-es Tour adatai alapján megállapítsák a súlycsökkenés és az aerodinamikai optimalizálás eredményességének mértékét. A Pinarello úgy véli, ez lehetővé tette számukra, hogy a valós körülményekhez igazodva tervezzék meg az új Dogma F vázszettet, ahelyett hogy kizárólag az egyébként nem kevés szélcsatornában eltöltött idő eredményeire támaszkodtak volna.
Ha a formanyelvi változások oldaláról közelítünk, az új Pinarello Dogma F esetében két helyen számottevő, néhány egyéb helyen pedig, kisebb változásokat szemrevételezhetünk az elődmodellhez képest. Az egyik feltűnő különbséget elöl, vagyis a fejcsőnél kell keresni. Szemmel láthatóan mélyebb lett ugyanis, és ezzel együtt előlnézetből az egész váz keskenyebb – vagyis minden eddiginél aerodinamikusabb - lett. A fejcső mélységét illetően több gyártó is végehajtott – méghozzá egyidőben – ilyen irányú változtatásokat, melynek a bölcsője az, hogy az UCI fellazította az ide vonatkozó 3:1 szabályt, amely most már lehetővé tette ezt a merevség szempontjából kulcsfontosságú változtatást. Hál’ Istennek a jellegzetes Pinarello-ra jellemző „orr”, az a kinyúlás a fejcsövön, ami annyira jellegzetesen Pinarello: megmaradt. S ennek nem tudunk eléggé örülni.
Az új Dogma F fejcsövének vastagságából (tehát szemből nézve) 8 mm-t lefaragtak, amely valami egészen elképesztő kinézetet ad a kerékpárnak szemből is – mintha legalábbis nem volna kiterjedése. A fejcsőnél említsük meg a geometriában látható változásokat is. Alapvetően, a legtöbb elemében hasonló az elődmodellhez, de két apróság azért akad: továbbra is 11 méretben érhető el a modell, ellenben a szokásos extralacsony fejcsöveket átlagosan 5 mm-el megemelték adott méretben (még így is a legalacsonyabbak közé tartoznak egyébként), és az új Onda villa előrenyúlása is 47 mm lett a korábbi 43 mm helyett – a még jobb gördülés érdekében.
A másik nagyon látványos változatás a középrész, illetve a monoblokkház környékén találjuk. Ez az Aero-Keel BB névre hallgató fejlesztése a Pinarello-nak. Még a korábbinál is robosztusabb ez a szegmense a váznak és a formája is változott valamelyest, ennek oka, hogy a kerékpár a kulcshelyeken még merevebb és aerodinamikusabb legyen. Ennek érdekében 3,5 fokkal elforgatták az alsócsövet, hogy egy olyan gerinc alakot hozzon létre, amely 1,2%-al javítja ennek a résznek az aerodinamikai teljesítményét. A merevség, pedig, már a méretből, illetve az újonnan felhasznált szénszálas anyagból (TorayCa M40X) adódóan is nagymértékben javult.
Mindeközben a többi csövet (pl. felsőcső, ülőcső, alsócső nagyobbik része) némi fogyokúrának vetették alá, hogy egyrészt, a váz ne legyen nehezebb, mint korábban, másrészt, hogy ne rázzon, tehát, a megfelelő komfort is biztosítva legyen.
Az Onda villát is újratervezték, ahhoz, hogy a fejcső vastagságából le tudjanak 8 mm-t szedni, ovális alakú villanyakat kellett csinálni, illetve a kábelbevezetést is az eddig megszokott kettéosztás helyett, előre kellett hozni a fejcsövön belül. Ennek megfelkeően az új Talon integrált kormány is ovális „fejformát” kapott – sok egyéb változtatás mellett. További változtatás, hogy a váz hajtásoldali részén az átütőtengelyek kimenete le lett zárva, minek következtében rövidebb tengelyeket használhatnak, amely a nyilvánvaló aerodinamikai előnyök mellett tovább fokozza a kerékpár váz merevségét a lényeges pontokon. Ugyanilyen zárt rendszert kapott a nyeregcsőlezáró rendszer is (Integrated Seat Post Clamp), amely további letisztultságot és – bár nyilván kis mértékben – aerodinamikai előnyöket kölcsönöz az új Dogma F váznak.
Végül pedig, míg az elődmodell legfeljebb 28 mm szélességű gumit tudott fogadni, az új Dogma F már 30 mm-es szélesség fogadására is képes – itt tenném hozzá, hogy az Ineos versenyzői közül többen is 32 mm-es Conti GP 5000-et használnak, tehát a valóságban az is belefér.
A többi Pinarello-technológia változatlanul rendelkezésre áll az új Dogma F-ben is: aszimmetrikus vázkialakítás, konkáv alsócső, Fork Flap, TiCR Technology, ultratartós olasz menetes középrész és még nagyon sok minden más, amelyet már megszokhattunk egy Pinarello kerékpár esetében.
Bár a kerékpár sziluettje és lelkisége továbbra is a zsákmányáért ugró jaguár, és sok technikai adat amelyben javult az új Dogma F az elődjéhez képest, akár marginálisnak is tűnhet, azonban, ha ezeket összeadjuk a fejlődés mindenképpen jelentősnek mondható – különösképp, ha azt is figyelembe vesszük mennyire jó volt az elődmodell.
Néhány tömegadat az elérhető felszereltségű verziókra 530-as méretben:
Az új Talon Ultra Fast integrált karbonkormány teljesen át lett dolgozva, mondhatnánk: nem is hasonlít az elődjéhez. Jóval könnyebb és aerodinamikusabb is lett. Ez az integrált kormány mindösszesen 340 grammot nyom, amellyel 40 grammal „múlja alul” elődjét, és amellyel immár a legkönnyebbek közé tartozik. A Pinarello ezzel hivatalosan is belépett az alul kiszélesedő kormányt használó gyártók klubjába, ami a trend terjedési sebességét elnézve, nem is túl meglepő.
A kormány szélességben továbbra is 20 mm-es ugrásokat kínál 40 cm-től 46-ig (ők alul mérik, széltől szélig). A Talon Ultra Fast 7 fokos dölésszöget kínál a – felül mérve - 380 mm-es, vagy annél kisebb kormányoknál, míg 4 fokosat a 380 m-nél szélesebbeknél. A reach és a drop adatok nem változtak az elődmodellhez képest, előbbi 80, utóbbi 125 mm. Ehhez a teljes headset-et is át kellett dolgozni, a már fentebb említett elipszis formával, illetve az előre kerülő kábelbevezetéssel együtt.
Egyébként, ha a választható kormányszárhossszokat is idevesszük, elképesztő variációs lehetőségeket kapunk, amely mondanom sem kell teljesen egyedülálló a piacon. Ja, és még valami: nagyon szép lett.
Külön említést érdemel a festés. Az új Pinarello Dogma F hat különböző színben érhető el + van egy limitált kiadású hetedik szín is: Black on Black, Luxter Blue, Luxter Venice, Edge Crystal White, Luxter Red Gold, Aurik Yellow, és a hetedik, limitált szériában, az Ineos Replica 2025.
Ebből a Luxter elnevezésű színek egészen parádés képességekkel rendelkeznek. A LUX szótőből, sejthetjük, hogy itt valami a fénnyel kapcsolatos dolog történik majd velünk, illetve a kerékpárunkkal. Továbbá, szorosan idetartozik még a fényűzés is – ha már. Ezek a színváltozatok ugyanis olyan pigmentanyagokkal rendelkeznek, hogy külünböző jellegű fények hatására változtatják a színüket. S még ezt is olyan pazar módon, olyan kompromisszummentesen sikerült abszolválni, hogy arra felesleges is szavakat pazarolni - beszéljenek magukért a fotók.
Azt hiszem, ha egy mondatban kéne megfogalmaznom, hogy vajon, mi a legnagyobb különbség az eddigi Dogma F és az új Dogma F között, akkor azt úgy tudnám megtenni, hogy az előző valahol a végfelhasználónak készült, ez az új pedig a világ legjobb versenyzőinek. Nem csak és kizárólag, itt a reláció az inkább. Nem a kompromisszummentességben, nem a minőségben, nem a szépségében, és nem az előadásmódban keresendő az a különbség, amely leginkább megkülönbözteti a régit az újtól, hanem – attól tartok - a hozzáállásban. A Pinarello a legjobbat akarta megcsinálni, és nem azt, amit a legtöbben megvásárolnak majd. Tökéleteset és nem polulárisat.
Nem kérdés, hogy a Pinarello újfennt alkotott-e egy tökéletes tárgyat, mert a válasz: igen. Ezt néhány héten belül magam is megtapasztalhatom, hiszen nekem érkezik egy új Dogma F saját részre - méghozzá az első az országban - amelyről az első próba után írok is egy részletes tesztet. Azt hiszem, én jól össze is tudom mérni az elődmodellel, hiszen hál’ Istennek egy olyat is birtokolhattam egy éven át.
A lényeg viszont, mit sem változott az évek múlásával: Nem te választod Őt – Ő választ Téged.
Follow us for special offers, exclusive products and information!