A SRAM szerint az új Red AXS a világ legkönnyebb tárcsafékes, elektronikus alkatrészcsaládja jelen pillanatban. Az új SRAM Red AXS vadonatúj ergonómiával, több állítási lehetőséggel, váltási fejlesztésekkel és kisebb tömeggel rendelkezik, mint elődje.
2019 óta teljesít szolgálatot a SRAM Red eTap AXS a jelenleg is ismert formájában. Revolúció jellegét nem kell különösebben magyarázni, hiszen ez az alkatrészcsalád volt a 12-es rendszerek között az úttörő, mivel itt találkoztunk először teljesen vezeték nélküli kivitellel, illetve maga a kialakítás is teljességgel unikális volt. Ehhez képest kell feltennünk a kérdést, hogy öt évvel később hova tudtak fejlődni, illetve sikerült-e egy újabb reveláció erejű termékkel előrukkolni az amerikaiaknak, vagy inkább pusztán egy ráncfelvarrásról van szó? Ezt járjuk körül a következő hasábokon!
Mint azt fentebb említettem, az új SRAM új Red AXS alkatrészcsalád a gyártó állítása szerint jelen pillanatban a világ legkönnyebb elektronikus és tárcsafékes országúti szettje, amely összesen 154 grammot fogyott az előző generációhoz képest. A körülbelül 1 600 000 és 1 800 000 Ft közötti indulóáron elérhető új országúti zászlóshajó teljesen vezeték nélküli, új fékváltókarral és ergonómiával, több fékbeállítási opcióval és mindemellett jobb fékteljesítménnyel rendelkezik. Valamint, a gyártó állítása szerint az első váltás is gyorsabb és simább lett. Végül, de nem utolsósorban pedig, a Shimano Dura-Ace Di2 R9200-hoz és a Campagnolo Super Record WRL-hez képest a Red AXS a fogaskoszorúk és áttételek terén is szélesebb választékot kínál.
Az új Red AXS komponensei visszafelé kompatibilisek a jelenlegi 12 sebességes AXS alkatrészekkel, ezzel lehetővé téve a keverést és a párosítást vagy akár az egykomponensű frissítéseket is. A SRAM szerint a Red AXS könnyebb, mint bármely más elektronikus alkatrészcsalád – ezt az állítást a Bikeradar tesztelte is, összehasonlítva a Red AXS valós súlyát a Shimano Dura-Ace Di2 R9200-al – de erről majd később.
Amit az új SRAM Red AXS-ről pontokban tudni kell:
A SRAM Red AXS új fékváltókarjának a formája sokkal alacsonyabb profillal rendelkezik, mint az előző generációs Red AXS-é. Eltávolították a fékváltókar tetején lévő kiemelkedést (amit én mondjuk szerettem), s amelyekre tekinthettünk úgy is, mint a SRAM hidraulikus fékváltókarjainak identitásképző elemeire a Red 22 hidraulikus rendszer megjelenése óta.
Az SRAM szerint a túlfolyó-tartályoknak az előző függőleges beállításról egy új vízszintes elrendezésre történő átalakítása, valamint a kar forgáspontjának áthelyezése lehetővé tette a belső elemek szorosabb elhelyezését. Az új fékváltókarok teteje 7 mm-rel hosszabb és kisebb kerületű is az előző generációhoz képest. A SRAM azt állítja, hogy az új védőburkolatok többféle kéz, illetve tenyértípushoz illeszkednek, és csökkenthetik a kéz fáradtságát is egyben. A SRAM állítása szerint a fékkar forgásának új helye és alakja körülbelül 20 százalékkal csökkenti a fék működtetéséhez szükséges erőt síkon, amely lejtőzéskor már körülbelül 33 százalékot jelent.
A SRAM független elérési és érintkezési pont beállítást is bevezetett. Az ujjak kinyúlása a forgócsapnál 2,5 mm-rel állítható, amely körülbelül 12-15 mm-es különbséget eredményez a fékkar végénél. A fékrendszer érintkezési pontjának beállítása négy pozíciót kínál: a legrövidebbnek tűnő beállítástól a legmerevebb fékhatáson át a leghosszabb fékkar-érzetig - a legprogresszívebb érzéssel.
A fékkar belső oldalán található gomb a hajtáslánc, avagy a tartozékok vezérlésére használható. A fékváltókar belső felületén található előbb említett kezelőfelületet a SRAM „bónuszgombok”-nak nevezte – de igazából ezek komplex irányításra is alkalmas eszközök.
Hasonlóak ezek a Shimano rejtett-gombjaihoz, amelyek a Dura-Ace Di2 R9200 Di2 és az Ultegra Di2 R8100 Di2 modelleken is láthatóak. A Shimano-hoz hasonlóan ez a felület vezérelheti az ANT+ eszközöket, vagy akár másodlagos váltóként is működhet. A gombok a SRAM AXS alkalmazásán keresztül konfigurálhatóak.
Az első váltó továbbra is az SRAM „Yaw” technológiáját alkalmazza. Ez végzi el a terelőlemez elfordulását a lánchoz képest, hogy kiküszöbölje a lánc zavaró súrlódását. A korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy ez gondos beállítást igényel, de alapvetően jól működik. Az új automatikus trimmelési funkció állítólag gyorsabb, csendesebb és megbízhatóbb váltást tesz lehetővé, mint azt az elődmodell esetében tapasztalhattuk.
Az új hátsó váltó üreges külső paralelogramma lemeze és a váltógörgőn látható lyukak 16 grammot takarítanak meg az előző generációhoz képest. Az új, egy méretben elérhető hátsóváltó 10-28-tól 10-36-ig terjedő sort képes fogadni. Továbbá, az új hátsóváltó nagyobb „X-Sync” 14 fogas és 12 fogas váltógörgőkkel rendelkezik (az előző generációs Red AXS-en látható 12 fogas kialakításhoz képest). Ezek kerámia csapágyakkal vannak felszerelve. A SRAM szerint ezek az innovációk csökkentik a lánc surlósását és növelik a hajtáslánc hatékonyságát is.
Maga a rendszer „agya” és az akkumulátorok változatlanok az előző generációs váltókhoz képest. A SRAM AXS ökoszisztéma többi részével megosztott firmware-t használnak. Ennek eredményeképpen az összes új Red AXS komponens minden szinten kereszt-kompatibilis a meglévő AXS alkatrészekkel. S ez valóban jó dolog!
Az új hajtókar továbbra is egy darabból áll. A SRAM azt állítja, hogy ez könnyebb és tartósabb, mint a hagyományos két részből álló lánctányérok. A karbon hajtókarok megjelenése és mintázata kétségkívül valamelyest finomabb, mint az előző generációé.
A hajtókarok új üreges konstrukcióban készülnek. A kialakítástól függően a SRAM szerint ez a frissített lánckerekekkel kombinálva 29 grammot takarít meg a korábbi verziókhoz képest. A SRAM most először kínálja hajtókarjait 160 mm-es hosszúságban, amely meglátásuk szerint megfelel a rövidebb hajtókarok irányába mutató jelenlegi trendnek.
A „fordított lánc” kialakítása továbbra is olyan, mint korábban, azonban most üregesek a szemek, illetve a belső és a külső lemezeken is látható kivágásokkal turbózták fel őket.
A SRAM állítása alapján az új üreges kialakítás könnyebb, de erősebb, mint az előző „tömör” generáció, ezzel is 13 grammot takarítanak meg. A belső lemezek és görgők keményebb krómozása csökkenti a kopást és meghosszabbítja az alkatrészek élettartamát a SRAM szerint (habár itt nem közölt számokat a megnövekedett tartósság szemléltetésére).
A sorokhoz hasonlóan a lánc is elérhető olajfoltos-szivárványos kivitelben is.
Az SRAM szerint az új Red AXS 2496 grammot nyom a mérlegen a beépített teljesítménymérővel együtt, illetve 2461 grammot anélkül, ami 154 grammos megtakarítást jelent az előző generációs Red eTap AXS szetthez képest.
A Bikeradar a tesztelésre kapott teljes új Red AXS szettet 2548 grammra mérte. A Shimano Dura-Ace Di2 R9200 2514 g (teljesítménymérővel együtt), a Campagnolo Super Record WRL pedig, 2518 g (teljesítménymérő nélkül) egyenértékű specifikációval…
Én a saját Pinarello Dogma F-emen a legutóbbi SRAM Red AXS szettet használom jelenleg, amellyel alapvetően meg vagyok elégedve. A Shimano-nál megszokotthoz képest kicsit határozottabb váltásérzet üdítően korrelál a Dogma F vázszett végtelen kifinomultságával és kiegyensúlyozottságával. Az eddig futó SRAM Red AXS a 9200-as Dura Ace Di2-hoz képest egyedül a fékezési hatékonyságában marad el valamelyest, de összességében véve utóbbival versenyképes alkatrészcsaládról beszélhetünk, az új pedig, kétségkívül még jobb lett.
Az új Red AXS nem lett reveláció, nem váltja meg a világot, de ami jó hír: nem is ez a célja. Az előző SRAM zászlóshajó apróbb hibáit sikerült kijavítani (itt elsősorban a fékerőre, a fékek állíthatóságára, az első váltó apróbb hibáira és a fékváltókar ergonómiájára gondolok – bár ez utóbbi inkább csak a kiskezűeknek volt zavaró). Valóban sikerült faragni a szett tömegéből, még akkor is, ha azért a „világ legkönnyebb elektromos-tárcsafékes szettje” jelző egyelőre még nem bizonyított…
Külön öröm, hogy szép lett az új Red AXS és a keresztkompatibilitások, pedig kifejezetten szimpatikussá teszik a fejlesztés irányát, még azoknak is, akiket az előbb felsorolt előnyök nem igazán hatnak meg.
Összességében véve, ez egy nagyon jó alkatrészcsaládnak tűnik, amely teljesen egyenrangú akár a Shimano, akár a Campa zászlóshajójával, arról nem beszélve, hogy technológiai fejlettség értelmében, azt hiszem, kimondhatjuk: minden konkurense előtt jár.
Follow us for special offers, exclusive products and information!