Tartalomjegyzék:
Tulajdonképpen, a cyclocross – ha pőrén szeretnék fogalmazni – egy magasabb csapágyesésű, nagyobb sárférőhellyel rendelkező, terepgumival szerelt országúti kerékpár, amelyet a régi nagyok télen használtak. Persze, a dolog nem ennyire egyszerű.
A cyclocross egy nagyon régi műfaj, tulajdonképpen a mountain bike kategória előképének tekinthető, amely valamilyen különös oknál fogva – szerencsére – túlélte a hegyikerékpárok elképesztő térnyerését a 90-es években. A cyclocross műfajt tulajdonképpen az országúti kerékpárok csoportjába is rakhattuk volna, de a szervezőelv az volt, hogy oda olyan országúti alapú kerékpárok kerülhetnek, amelyeket aszfalton, illetve sík útburkolaton használunk – a cyclocross pedig, kétségkívül nem ilyen.
A cyclocross tehát, egy olyan, terepre alkalmas geometriával rendelkező kvázi országúti kerékpár, amely versenyekre lett kifejlesztve, s amely a versenyszabályok szerint maximum 33 mm-es gumival szerelhető fel.
A gravel kerékpár története alapvetően három felhasználási és tervezési alapelv alapján szerveződik rendbe.
Ez a három filozófiai topik a gravel kerékpár kategória kvintesszenciája tulajdonképpen.
A gravel kategória mára a leggyorsabban fejlődő szegmenssé nőtte ki magát. Nem, nem az e-bike-ok a leggyorsabban fejlődő szegmens, mert azok már eljutottak arra a pontra, hogy integrálódtak a három fő kategóriába (országúti, MTB, gravel) és azon belül a végfelhasználó eldöntheti, hogy hagyományos, kizárólag emberi erő által meghajtott modellt választ, vagy olyat, ami rendelkezik az elektromos rásegítés lehetőségével. Zárójel bezár.
Tehát, a gravel szegmens, mint a jelenleg legdinamikusabban növekvő piaci szereplő már egy óriási szeletet fed le. A gravel korszak hajnalán, zömében országúti stílusú kerékpárokat kaptunk gravel címkével, és a cyclocross-nál komfortosabb geometriával.
Ma pedig a skála a gravel világbajnokság megnyerésére tervezett, szuperprémium izom-gravel kerékpártól a csomagtartós, mindenhol felmálházható túra-gravel kerékpárokig terjed. S a kettő között van a minden. S akkor még nem beszéltünk az elektromos rásegítéssel rendelkező verziókról.
A gravel tulajdonképpen egy olyan – zömében - koskormánnyal rendelkező, az országúti és a mountain bike szegmens közötti, az országútihoz valamelyest közelebb elhelyezkedő kerékpár, amely nem cyclocross. A cyclocross-hoz képest még a versenyzésre szánt verziók is lazább szögekkel, hosszabb felsőcsővel, fejcsővel és tengelytávval, rövidebb kormányszárral, szélesebb gumiférőhellyel, valamint attól teljességgel eltérő kormányszerkezettel rendelkeznek.
A nemzetközi versenyszintű kavicsos száguldástól, a hétvégi családi túrákon és a több napos, málhás, csoportos kalandokon át egészen a munkába járásig vagy kényelmes országútizásig a gravel-spektrum. Terepen vagy zömében aszfalton - ez mind a gravel kerékpár kategóriába tartozik.
Ez egy alapvetően egyszerű kérdés: a legtöbb esetben a gravel kerékpár a helyes válasz.
A cyclocross kerékpárt kizárólag cyclocross versenyzésre ajánljuk - oda kétségtelenül az a megfelelő opció.
E-gravel bike vagy hagyományos gravel kerékpár?
Alapvetően, a karbon szinte mindig a legjobb választás. Most sincs ez másképp. Azonban alacsonyabb árfekvésben léteznek a célnak jól megfelelő, csinos és jól felszerelt alumínium vázas gravel kerékpárok is.
a, Karbon
Alapvetően három japán gyártó tervezi és gyártja a világon kapható szénszálas szövetek közel 70%-át (Toray, Mitsubishi, Toho).
A szénszálas szövetek kétféleképpen csoportosíthatóak. Egyfelől kategorizálhatjuk őket szövetsűrűség, és ezeknek a típusai szerint. Vannak a klasszikus horgolt (pl. 1K, 3K, 12K) szövetek, illetve vannak az egyirányú, tehát nem horgolt UD (unidirectional) szövetek. Előbbieket használják régebb óta, a világ legdrágább szánszálas szövetei is inkább előbbiek köréből kerülnek ki - utóbbiak viszont rendszerint valamivel könnyebbek és a középkategóriában (sőt, még attól felfelé is) már sokkal elterjedtebbek, mint horgolt társaik.
A másik csoportosítási szempont, hogy egy szénszálas szövet inkább nagy modulusú, erős, vagy inkább nagy ellenállásra képes. Előbbiek nagyon merevek és könnyűek, utóbbiak rendkívül ellenállóak és rugalmasabbak. Könnyű, merev és versenyzésre komoly színvonalon alkalmas vázat nem lehet építeni előbbiek domináns használata nélkül! Utóbbiak nélkül viszont, nem létezik vázgyártás.
Egy karbon váz sosem egy típusú szövetből készül. S hogy melyik gyártó, melyik szövetből, mennyit használ – s hogy egyáltalán milyen szövetekből áll a nyerő mixtúra - milyen gyantát alkalmaznak, és hány layup készül, mielőtt egy váz elnyeri végleges formáját, vagy mennyi szélcsatornás teszt és egyéb tervezőmunka előzi meg a végeredményt – nos, ezt egyetlen gyártó sem árulja el, mert alapvetően ez jelenti a leglényegesebb különbséget két kerékpár között.
b, Alumínium
Az alumíniumvázak nem tisztán alumíniumból készülnek – ez minden esetben egy ötvözet. Többféle minőségű alumínium létezik (6061, 7005 stb…), amelyet más fémekkel (szkandiummal, magnézium stb.) ötvöznek.
Az alumínium óriási előnye az volt az acélhoz képest, hogy könnyebb és merevebb vázakat lehetett belőle készíteni. A karbonszál, mint alapanyag, viszont teljesen kiütötte az alumíniumot a nyeregből. Egyébként, az alumínium „uralkodása” nem tartott sokáig, és mikor a karbon szorongatása nyilvánvalóvá vált, jöttek is a különböző fejlesztések. Ilyen volt a smooth technológia, vagy a hydroforming. A szénszállal szemben sokáig az egyetlen előnye az alacsonyabb árfekvése volt, azonban ez is megszűnt az alumínium piaci árának mintegy megtízszereződésével.
Mára a kerékpárgyártásban ez az alapanyag egyértelműen kiszorulóban van, a prémium szegmensben szinte teljesen megszűnt. Szerepe még mindig világos, helye és használhatósága ellenben egyre illékonyabb.
Összességében véve, ebben a szegmensben is a karbont javasoljuk inkább, de itt az alumínium váz már egy nagyságrendekkel jobb választás, mint például az országúti szegmensben.
Alapvetően, itt három nagy csoportra oszthatjuk ezt a kategóriát, és mind a három számos olyan prémium kerékpárt kínál, amely minden vonatkozó igénynek képes megfelelni.
a, Verseny gravel kerékpár
Ha versenyezni szeretnél ebben a kategóriában, ez a te választásod. A verseny gravel kerékpárok a szegmens csúcsát jelentik. Ezek a legagilisebb, legkönnyebb, legkönnyebben irányítható és leggyorsabb gravel kerékpárok a világon.
A kategória csúcsa a Pinarello Grevil F-széria. Grevil F5, Grevil F7 és Grevil F9.
A Grevil F-széria azoknak szól, akik véresen komolyan veszik ezt a szegmenst és egész egyszerűen nem akarják, hogy egy versenyen bármi is a kerékpáron múljon. Nos, ebben az esetben azon bizonyosan nem múlik semmi.
Ami még mindig ez a kategória, az a Wilier Rave SLR és a Rave SL. Illetve idesorolható még a Jena is. A Rave-sorozat azoknak való, akik a komolyabb gravel felhasználás mellett valami országútisabb élményre vágynak. A Rave-sorozat egyszerre országúti és gravel kerékpár - ez a kiválasztott felszereltségen múlik. A Jena pedig, egy kicsit kakukktojás, mert ebbe a kategóriába is befér, de az endurance gravel szegmensben sem vall szégyent.
b, Endurance gravel kerékpár
Az endurance gravel szegmens egy rendkívül széles kört felölelő szelete ennek a tortának. A hétvégi túra gravel-től, a teljesítménytúrára tervezett kerékpáron át a majdnem versenyzős attribútumokkal rendelkező kétkerekűkig tart az intervallum.
Ide tartozik a Wilier Adlar, mint a karbon, málhás nagykövet, illetve a Wilier alumínium vázas gravel divíziója is - a Jareen és a Jaroon.
A Wilier Adlar egy igazi adventure bike azok számára, akik ezt a kategóriát a lehető legnagyobb mértékig élvezni szeretnék. A Jareen és a Jaroon a Wilier alumínium vázas gravel divíziója. Hamisítatlan garvel élményt nyújtanak - a karbon variánsokhoz képest jóval kedvezőbb áron. Kezdőknek kiváló választás lehet mindkettő.
S ne feledkezzünk meg az elektromos rásegítéssel rendelkező gravel kerékpárokról sem! A Pinarello-nál ezek a Nytro E5 Gravel, Nytro E7 Gravel és Nytro E9 Gravel. A Nytro Gravel szériája TQ-motoros, high end luxuskategóriát képvisel. Ha van csúcsa az e-gravel kategóriának, akkor ez az! A legigényesebb hobbikerékpárosoknak ajánljuk.
A Wiliernél pedig, az Adlar Hybrid, és a Jena Hybrid a választék. Az Adlar Hybrid és Jena Hybrid két Mahle motoros (előbbi TQ) elektromos gravel kerékpár tárázásra, élménykerékpározásra prémium minőségben, hamisítatlan olasz külsővel.
c, Cyclocross kerékpár
A cyclocross szegmens szakági versenyzésre való kerékpárok impozáns gyűjteménye. Nincs endurance, nincs gravel geometria, itt tiszta, és összetéveszthetetlen cyclocross kerékpáros virtus van – olasz köntösben, mindent úgy, ahogy a legjobbaktól elvárható.
Ennek egyetlen releváns képviselője, a Pinarello Crossista F9.
A Crossista F9 Tom Pidcock és világkupa győzelmeinek hű társa. Csúcskategória amerre csak a szem ellát – nem sok kérdést hagy maga után - azzal kapcsolatban sem, mire és kiknek tervezték.
Itt szeretném már az elején leszögezni, hogy a kerékpár értékének és a kerékpározási élménynek, mintegy 80%-a a váz. Ez nemzetközi szakági konszenzusnak tekinthető. Ez annyit tesz, hogy minden a kerékpárhoz tartozó, a vázon kívüli részegység a maradék 20%-on osztozik. A 20% a 80%-hoz képest nem sok, ellenben a 0-hoz képest igen. Nézzük, tehát a 20%-ot!
a, Hajtás-váltás
Legyünk őszinték: ez a kerékpárunk leglényegtelenebb része. Illetve pontosítanék: ez azon része a kerékpárunknak, amely a legkisebb különbséget jelentheti két konkurens gyártó terméke között. Hajtás-váltás-fékezés - egyszerűen.
b, Kerék
Itt alapvetően a szélesebb felnivel rendelkező, erősebb országúti kerekeket lehet ajánlani. A szélesebb mondjuk 21 mm-t jelent, de semmiképpen nem 17-et. Vásárolhatunk ilyeneket alumíniumból és karbonból is, ez pénztárca függvénye. Bizonyos országúti kerekeket kifejezetten gravel (és/vagy cyclocross) felhasználásra fejlesztettek ki. A kerék egy rendkívül fontos része a felszereltségnek, talán a váz után a kerékpár leglényegesebb részéről beszélünk – a gumik mellett.
A legjobb gravel és cyclocross kerekek közül ITT válogathatsz.
c, Gumi
A kerék mellett a gumi a felszereltségünk legfontosabb része. Ez jelenti ugyanis a kapcsolatot a kerékpár és az út között. Háromféle gravel vagy cyclocross gumi létezik: választhatsz gumit száraz útviszonyokra, nedves/saras útviszonyokra és vannak gumik, amelyek mindenhová megfelelőek. Persze, vannak keresztkategóriák is, azonban alapvetően ez a három fő szegmensből választhatunk.
Az összes kerékpár kategória közül, talán ez a legizgalmasabb, a legfeltérképezetlenebb és a legtöbb újdonságot rejtő. Ha nem országúti, és nem is mountain bike - mert te valami mást szeretnél - akkor ezt a divíziót neked találták ki.
Bármely felhasználási területre is szeretnél magadnak kerékpárt, keress minket bizalommal ITT.
Follow us for special offers, exclusive products and information!