Tartalomjegyzék:
Amikor egy kerékpár nem kompetitív, azaz teljesítménycélokat szolgál elsősorban, hanem a kerékpározás élménye áll a mérnökök fókuszában, akkor azt a prémium szegmensben szabadidő kerékpárnak hívjuk.
Ez a fogalomkör számos felhasználási területet magában foglal. Országúti kerékpár, mountain bike kerékpár, gravel kerékpár, trekking vagy városi kerékpár – szinte mindegyikből vásárolhatunk olyat, ami versenycéloknak lett alárendelve és olyat is, amely szabadidőcélokat szolgál.
Természetesen, a prémium szegmensben a szabadidő kerékpárok esetében is megkülönböztetünk középkategóriát, felső-kategóriát és csúcskategóriát. S ez bár természetesen megjelenik az árakban is, itt mégiscsak szélesebb körben, a pénztárcánknak inkább megfelelően választhatunk, mint a versenyorientált kerékpárok körében.
Végül, pedig, itt eldönthetjük, hogy hagyományos – tisztán emberi erővel hajtott – kétkerekűek közül választunk, vagy szükségünk van valamilyen elektromos rásegítésre.
A választék mindenesetre széles, mindenki megtalálhatja a neki legmegfelelőbbet.
Az országúti kerékpár minden kerékpár archetípusa. Az őskerékpár. Egyszerűbben: a kerékpár aszfaltra koskormánnyal.
Az országúti kerékpár minden kerékpár alapja – ahogy mondani szokás: egy országúti kerékpárral minden igazi kerékpárosnak rendelkeznie kell, függetlenül attól, hogy egyébként melyik felhasználási terület áll a legközelebb a szívéhez. Az országúti kerékpár tulajdonképpen olyan aszfaltra szánt kétkerekű koskormánnyal, amellyel gyorsan lehet haladni. Természetesen, mára ez is jóval bonyolultabbá vált, de az alapvető misszió és funkció mégiscsak ez.
Az országúti kerékpár a közösségi szocializáció egyik legkiválóbb eszköze. Az egyén és a közösség kapcsolatáról szól, még akkor is, ha az ember egyedül edz, hiszem közlekedésben kell részt vennie, amely nagyfokú odafigyelést és empátiát igényel.
Az országútizás a legkonvencionálisabb sportkerékpár, hiszen az ember kilép az otthonából és jó eséllyel már meg is kezdődött az edzés. Nem szükséges erdőt, megfelelő terepviszonyokat vagy bármit keresni, hanem ott van az út, és már lehet is menni.
Létezik ennek a szegmensnek is több altípusa, többféle felhasználásra, célra, edzettségi szintre, azonban ebben a kategóriában az endurance és az all around országúti kerékpárok reprezentánsait ajánljuk megvásárlásra.
High end árszegmensben a Pinarello Dogma X és a Wilier Granturismo SLR szabadidő országútikat ajánljuk a leginkább. Alacsonyabb árfekvésben a Pinarello F5, F1, X9, X7, X5 és X1, illetve a Wilier Filante SL, a Granturismo SL és a Garda a kínálat.
Acélvázat is választhatunk, ez a Wilier Superleggera a kínálatunkban.
A gravel kerékpár története alapvetően három felhasználási és tervezési alapelv alapján szerveződik rendbe.
A gravel szegmens, mint a jelenleg legdinamikusabban növekvő piaci szereplő már egy óriási szeletet fed le. A gravel korszak hajnalán, zömében országúti stílusú kerékpárokat kaptunk gravel címkével, és a cyclocross-nál komfortosabb geometriával.
Ma pedig a skála a gravel világbajnokság megnyerésére tervezett, szuperprémium izom-gravel kerékpártól a csomagtartós, mindenhol felmálházható túra-gravel kerékpárokig terjed. S a kettő között van a minden.
S akkor még nem beszéltünk az elektromos rásegítéssel rendelkező verziókról.
A gravel tulajdonképpen egy olyan – zömében - koskormánnyal rendelkező, az országúti és a mountain bike szegmens közötti, az országútihoz valamelyest közelebb elhelyezkedő kerékpár, amely nem cyclocross. A cyclocross-hoz képest még a versenyzésre szánt verziók is lazább szögekkel, hosszabb felsőcsővel, fejcsővel és tengelytávval, rövidebb kormányszárral, szélesebb gumiférőhellyel, valamint attól teljességgel eltérő kormányszerkezettel rendelkeznek.
A hagyományos gravel kerékpárok között szabadidő felhasználásra a Wilier Jena, Jaroon, Jareen és Adlar modelleket ajánljuk.
A mountain bike kerékpár a klasszikus definíciója a „kerékpár terepre” terminusnak. A MTB egy olyan kerékpár típus, amely kifejezetten terephasználatra lett kifejlesztve és arra, hogy az ott felmerülő kihívásokat a lehető legjobban meg lehessen oldani.
Másrészt, a mountain bike tulajdonképpen az egyén kapcsolata a természettel. A mountain bike a legtöbb esetben rendkívül magányos dolog. Semmi másra nem tudunk figyelni csak arra, hogy a természet adta kihívásokat valamilyen módon abszolváljuk választott kerékpárunk segítségével. S ez sokfajta – főleg városi embereket érintő – pszichés defektus megoldásában segítésünkre lehet. A MTB nem csak edzés, hanem a legjobb játék is, csak tudni kell, hogyan használd.
Visszatérve a szakág technikai kérdéseihez: évekig hangosan folyt a kerékméret vita. Ma már ez megoldódni látszik, hiszen a 26” és a 27,5” (650B) kerékméret erőteljes visszaszorulásával, maradt a 29”-es kerék, sok esetben most már DH kerékpárokba is azt szerelnek. Úgyhogy, lassan elmondható: a MTB márpedig 29”-es kerekű.
Ez a kerékpár típus alapvetően annak való, akik kiszakadni vágyik. Kiszakadni a városból, a civilizáció sokszor fojtogató közelségéből, szeretne elmagányosodni és úgy teljes értékű edzésmunkát végezni, hogy jó levegővel szívja tele a tüdejét, és közben még el is gondolkodhat sok mindenen, amin a város forgatagában képtelenség.
A Wilier Urta Max SL és Usma SL a hagyományos szabadidő MTB szegmenst erősítik.
A trekking bike-ok nem is oly régen még ebben a régióban, ahol mi is élünk, a legnépszerűbb túrázásra, hobbicélokra használt kategóriát jelentették. S bár mára – érthető okokból – a gravel-ek elkezdték felfalni ezt a szegmenst, azonban népszerűsége még napjainkban is egyértelmű és vitathatatlan.
A city bike kategória a „városi futkozós” szinonimája lett. Kerékpárok – általában olcsó kerékpárok – amelyek tisztán közlekedési eszközként funkcionálnak elsősorban nagyvárosokban.
A két fentebbi kategória ott ér össze, hogy mára a gravel-ek rohamos térhódításának és a többi kategória professzionalizálódásának és meinstream terjedésének következtében egyre több levegőt szívnak el a trekking és a city bike szegmenstől. Amelyek ezért inkább az e-bike kategóriába szorulnak vissza, és ott tudnak olyat nyújtani, ami még mindig unikális a többi kategóriához képest.
e, E-bike vagy hagyományos szabadidő kerékpár?
A legrelevánsabb szempontrendszer, hogy mennyi idős vagy, milyen kondicionális állapotban vagy és mennyit tudsz/akarsz edzéssel tölteni?
Amennyiben jobb erőnléti állapotban vagy, erősödni szeretnél, netán versenyezni - ebben az esetben inkább a hagyományos, tisztán emberi erővel ellátott kerékpárokat ajánljuk számodra. Ha idősebb vagy, kevésbé jó a kondíciód, és nem tudsz/akarsz sokat edzeni, úgy inkább egy e-bike lehet számodra a megfelelő választás.
Amennyiben elektromos országúti kerékpárt szeretnél, úgy a Pinarello Nytro E5, E7 és E9 Road, illetve a Wilier Filante Hybrid és Garda Hybrid jelenti a választékot. Elektromos gravel kerékpárok között pedig, a Pinarello Nytro E5, E7 és E9 Gravel, illetve a Wilier Adlar Hybrid és Jena Hybrid a választék a szabadidő szegmensben.
A Wilier Urta Hybrid és a Karga modellek a szabadidő E-MTB kategóriát erősítik.
Alapjában véve, a karbon szinte mindig a legjobb választás. Most sincs ez másképp. Azonban alacsonyabb árfekvésben léteznek a célnak jól megfelelő, csinos és jól felszerelt alumínium vázas kerékpárok is.
a, Karbon
Alapvetően három japán gyártó tervezi és gyártja a világon kapható szénszálas szövetek közel 70%-át (Toray, Mitsubishi, Toho).
A szénszálas szövetek kétféleképpen csoportosíthatóak. Egyfelől kategorizálhatjuk őket szövetsűrűség, és ezeknek a típusai szerint. Vannak a klasszikus horgolt (pl. 1K, 3K, 12K) szövetek, illetve vannak az egyirányú, tehát nem horgolt UD (unidirectional) szövetek. Előbbieket használják régebb óta, a világ legdrágább szánszálas szövetei is inkább előbbiek köréből kerülnek ki - utóbbiak viszont rendszerint valamivel könnyebbek és a középkategóriában (sőt, még attól felfelé is) már sokkal elterjedtebbek, mint horgolt társaik.
A másik csoportosítási szempont, hogy egy szénszálas szövet inkább nagy modulusú, erős, vagy inkább nagy ellenállásra képes. Előbbiek nagyon merevek és könnyűek, utóbbiak rendkívül ellenállóak és rugalmasabbak. Könnyű, merev és versenyzésre komoly színvonalon alkalmas vázat nem lehet építeni előbbiek domináns használata nélkül! Utóbbiak nélkül viszont, nem létezik vázgyártás.
Egy karbon váz sosem egy típusú szövetből készül. S hogy melyik gyártó, melyik szövetből, mennyit használ – s hogy egyáltalán milyen szövetekből áll a nyerő mixtúra - milyen gyantát alkalmaznak, és hány layup készül, mielőtt egy váz elnyeri végleges formáját, vagy mennyi szélcsatornás teszt és egyéb tervezőmunka előzi meg a végeredményt – nos, ezt egyetlen gyártó sem árulja el, mert alapvetően ez jelenti a leglényegesebb különbséget két kerékpár között.
2, Alumínium
Az alumíniumvázak nem tisztán alumíniumból készülnek – ez minden esetben egy ötvözet. Többféle minőségű alumínium létezik (6061, 7005 stb…), amelyet más fémekkel (szkandiummal, magnézium stb.) ötvöznek.
Az alumínium óriási előnye az volt az acélhoz képest, hogy könnyebb és merevebb vázakat lehetett belőle készíteni. A karbonszál, mint alapanyag, viszont teljesen kiütötte az alumíniumot a nyeregből. Egyébként, az alumínium „uralkodása” nem tartott sokáig, és mikor a karbon szorongatása nyilvánvalóvá vált, jöttek is a különböző fejlesztések. Ilyen volt a smooth technológia, vagy a hydroforming. A szénszállal szemben sokáig az egyetlen előnye az alacsonyabb árfekvése volt, azonban ez is megszűnt az alumínium piaci árának mintegy megtízszereződésével.
Mára a kerékpárgyártásban ez az alapanyag egyértelműen kiszorulóban van, a prémium szegmensben szinte teljesen megszűnt. Szerepe még mindig világos, helye és használhatósága ellenben egyre illékonyabb.
c, Acél
Az acél a vázgyártás ősi alapanyaga, mára azonban ennek a használata inkább a retró és vintage kategóriákra szorítkozik. Alapvetően, két nagy csoportba oszthatjuk az acélvázak alapanyagául szolgáló ötvözeteket. Az egyik a hagyományos szénacél, amely a HI-TEN technológiával valamelyest „nemesedett” az évek során. Ez a legolcsóbb alapanyag, amelyet a kerékpárgyártásban valaha használtak.
A másik csoportot a króm-molibdén (CrMo) ötvözetek jelentették, amelyekből a neves gyártók legendás minőségű acélvázai készültek (mindannyian emlékszünk még a Colombus SL csövekre példának okáért). Jelenlegi kínálatunkban egyedül a Wilier készít ilyet Superleggera néven, amely tökéletes autentikussággal feleleveníti a rég letűnt korok életérzését és vázgyártási hagyományait.
A Superleggera egy kiváló termék, ezt több nemzetközi sajtótermék is elmondta már, értéktartása is példátlan, azoknak ajánljuk, akik rajonganak ezért a korszakért és a fentebb sorolt értékek is fontosak számukra.
Összességében véve, minden szegmensben leginkább a karbont javasoljuk, de ebben a szegmensben az alumínium váz már egy nagyságrendekkel jobb választás, mint például a versenyzésre szánt kategóriákban, a minőségi acél pedig, mindig egy unikális választás.
Itt szeretném már az elején leszögezni, hogy a kerékpár értékének és a kerékpározási élménynek, mintegy 80%-a a vázszett. Ez nemzetközi szakági konszenzusnak tekinthető. Ez annyit tesz, hogy minden a kerékpárhoz tartozó, a vázon kívüli részegység a maradék 20%-on osztozik. A 20% a 80%-hoz képest nem sok, ellenben a 0-hoz képest igen. Nézzük, tehát a 20%-ot!
A felszereltség kiválasztása alapjában véve a megvásárolni kívánt kerékpár árszínvonalától függ.
Amennyiben high end-ben szeretnél szabadidő kerékpárt vásárolni, úgy felhasználási területtől függően a Shimano, a Campagnolo, illetve a SRAM csúcskategóriás szettjei közül kell választanod minden kategóriában az odavalót.
Ha a felső, fekső-középkategóriában vagy érdekelt, úgy a fentebbi gyártók egyel alacsonyabb polcon lévő hajtásláncait fogod kapni hozzá.
Amennyiben pedig, a középkategóriába tartozik a kiszemelt, úgy középkategóriás szettek közül kell választanod.
Kerék és gumi esetében, pontosan ugyanez a helyzet, mint amit fentebb felvázoltam.
Érdemes mindenkinek a vélt felhasználásnak megfelelő felszereltség mellett letennie a voksát, bár ezek kísértetiesen hasonlóak lesznek a legtöbb gyártó esetében, így nagy fejtörést sem fog okozni a kiválasztásuk.
Az összes nagy kerékpár kategória közül talán ez a legpopulárisabb és a legtöbbek érdeklődésére számot tartó. Ha nem szeretnél versenyezni és nem érint meg a teljesítményorientált kerékpározás, hanem az élményt keresed - akkor ezt a divíziót neked találták ki.
Bármely felhasználási területre is szeretnél magadnak kerékpárt, keress minket bizalommal ITT.
Follow us for special offers, exclusive products and information!