Blog - Vásárlási útmutatók

Melyik a számomra megfelelő mountain bike kerékpár?

Tartalomjegyzék:

  • Mi a MTB kerékpár?
  • Milyen MTB a legmegfelelőbb számodra?
  • Melyik vázanyagot válaszd?
  • Milyen felszereltséget válassz?
  • Konklúzió

 

1, MI A MTB KERÉKPÁR?

A mountain bike kerékpár a klasszikus definíciója a „kerékpár terepre” terminusnak. A MTB egy olyan kerékpár típus, amely kifejezetten terephasználatra lett kifejlesztve és arra, hogy az ott felmerülő kihívásokat a lehető legjobban meg lehessen oldani. 

Másrészt, a mountain bike tulajdonképpen az egyén kapcsolata a természettel. A mountain bike a legtöbb esetben rendkívül magányos dolog. Semmi másra nem tudunk figyelni csak arra, hogy a természet adta kihívásokat valamilyen módon abszolváljuk választott kerékpárunk segítségével. S ez sokfajta – főleg városi embereket érintő – pszichés defektus megoldásában segítésünkre lehet. A MTB nem csak edzés, hanem a legjobb játék is, csak tudni kell, hogyan használd.

Visszatérve a szakág technikai kérdéseihez: évekig hangosan folyt a kerékméret vita. Ma már ez megoldódni látszik, hiszen a 26” és a 27,5” (650B) kerékméret erőteljes visszaszorulásával, maradt a 29”-es kerék, sok esetben most már DH kerékpárokba is azt szerelnek. Úgyhogy, lassan elmondható: a MTB márpedig 29”-es kerekű.

Ez a kerékpár típus alapvetően annak való, akik kiszakadni vágyik. Kiszakadni a városból, a civilizáció sokszor fojtogató közelségéből, szeretne elmagányosodni és úgy teljes értékű edzésmunkát végezni, hogy jó levegővel szívja tele a tüdejét, és közben még el is gondolkodhat sok mindenen, amin a város forgatagában képtelenség.   

2, MILYEN MTB A LEGMEGFELELŐBB SZÁMODRA?

Amikor ezt a kérdést feltesszük, kétféle csoportosítási elv szóba kerül. 

Az egyik, hogy milyen terepviszonyokra keresünk mountain bike kerékpárt? Hiszen, szerencsére most már specifikusan mindenféle felhasználásra többféle opció is létezik. A másik csoportosíthatósági lehetőség, hogy mennyit szeretnél álmaid kerékpárjára áldozni? Alább, mind a két kérdésre igyekszünk megnyugtató választ adni. 

a, Cross Country/maraton

Ez a mountain bike sport alapja. Az ős-mountain bike, ha úgy tetszik. Mára annyiban változott a dolog – hogy igazából mindenben. Egy mai XC MTB kerékpár szinte bárhova elég – különösen Magyarországon. Olyan terepviszonyok abszolválására alkalmas egy mai magasabb szintű cross country mountain bike kerékpár, ami néhány évvel ezelőtt is még elképzelhetetlen lett volna – pedig még mindig 100 mm-t mozog. Ebben a kategóriában a csúcskategóriás high end fully-tól és az ugyanebbe a kategóriába tartozó merevfarú XC géptől, a középkategóriás karbon fully-n és hardtail-en át a belépő szintű alumínium vázas merevfarú mountain bike-okig mindent megtalálsz. 

Ha komolyabb céljaid vannak a mountain bike-ban, vagy csak szereted az erdei ösvényeket és a természet közelségét, és nem akarsz azért lemondani egy kalandról, mert nincs aszfalt – és nem szeretnél gravel-t - akkor minden bizonnyal ez a te kategóriád.


A Wilier Urta SLR, az Usma SLR és a Pinarello Dogma XC, illetve a Dogma XC Hardtail jelentik a csúcsot – és világbajnoki, illetve olimpiai győzelmek sorát. Ha a legjobbat szeretnéd, közülük meg kell találnod a magadnak leginkább tetszőt.

A Wilier Urta Max SL és az Usma SL, illetve a Pinarello XC és XC Hardtail a középkategória éllovasai a Wilier kínálatában: kellemes árképzés, gyönyörű design és mindent beborító pedigré jellemzi őket.

b, Downcountry

A downcountry szegmens az előbb tárgyalt cross country „kiegészített változata”. Ezek tulajdonképpen cross country/maraton kerékpárok hosszabb (általában 120 mm-es) rugóúttal és ehhez optimalizált geometriával. Számtalan világkupa versenyző alatt már ilyen kerékpárok teljesítenek szolgálatot – sikerrel. Ebben persze, benn van a játékosság is. Annak, aki egy XC MTB-t szeretne egy kis plusz játékkal és fun faktorral, továbbá ragaszkodna a prémium minőséghez is, annak ez a kategória a létező legjobb választás. 

Az Urta Max SLR a Wilier XCM világkupa győztes zászlóshajója, ebben az új szegmensben a legjobbak közé tartozik, illetve még a Pinarello Dogma XC is belefér ebbe a kategóriába.


c, All mountain/trail

Ha pestiesen szeretnénk fogalmazni, ez a kategória a hétköznapi ember kedvenc játszótere. 120-150 mm-es rugóúttal rendelkező, zömében fully MTB-k tartoznak ebbe a szegmensbe. Ezek elektromos rásegítéssel jelentik az igazi élményt, hiszen nem szükséges önerőből felszenvedni magunkat az emelkedő tetejére, mielőtt lecsörtetnénk onnan. Laposabb fejcsőszög, hosszabb rugóút, hatalmas élmény – igazi élmény-bike. Ha a legnagyobb élményfaktort keresed és még egy valamelyest a lejtőzésen kívül is használható kerékpárt szeretnél, akkor helyben is vagy. 

Ebben a szegmensben elektromos MTB kerékpárok vannak már inkább. A Wilier Urta Hybrid tartozik ebbe a kategóriába és Kellystől a Tygon és Tayen sorozat. Előbbi Fazua, utóbbi Panasonic rásegítéssel ellátott e-MTB kerékpár. Az Urta Hybrid a piac legkönnyebb e-MTB fullyja!


d, Enduro

Ha igazi lejtőzős rombolóra vágysz, akkor ez a te pályád! 160-180 mm-es rugóút, nagyon lapos fejcsőszög és igazi pusztítás lefelé. Itt már kizárólag fully-kat találunk, és jelen esetben is az elektromos rásegítéssel rendelkező verziókat ajánljuk megvásárlásra! Ebben a kategóriában is elektromos rásegítéssel rendelkező kerékpárokat ajánlunk, tehát. Ebben a csoportban a Wilier Karga és a Kellys Theos-sorozat jelenti a kínálatunkat, amelyek mindegyike a prémium kategória legfelső szintjét képviseli.   

5, E-MTB vagy hagyományos MTB?

Ez alapvetően két szempontrendszer függvénye.

Az egyik, hogy mire szeretnéd a mountain bike kerékpárodat használni?

  • amennyiben inkább az XC/maraton/downcountry kategóriát választod, akkor a hagyományos, emberi erővel meghajtott mountain bike-okat javasoljuk.
  • ha viszont hosszabb rugóutas gravity (lejtőzős) MTB mellett teszed le a voksod, úgy inkább elektromos rásegítéssel ellátott mountain bike-okat ajánlunk.

A másik szempontrendszer, hogy mennyi idős vagy, milyen kondicionális állapotban vagy és mennyit tudsz/akarsz edzéssel tölteni?   

  • amennyiben jobb erőnléti állapotban vagy, erősödni szeretnél, netán versenyezni - ebben az esetben inkább a hagyományos, tisztán emberi erővel ellátott MTB-ket ajánljuk számodra.
  • ha idősebb vagy, kevésbé jó a kondíciód, és nem tudsz/akarsz sokat edzeni, úgy inkább az E-MTB lehet számodra a megfelelő választás. 

 

3, MELYIK VÁZANYAGOT VÁLASZD?

Alapvetően, a karbon szinte mindig a legjobb választás. Most sincs ez másképp. Azonban alacsonyabb árfekvésben vannak a célnak jól megfelelő, csinos és jól felszerelt alumínium vázas MTB kerékpárok is. 

a, Karbon

Alapvetően három japán gyártó tervezi és gyártja a világon kapható szénszálas szövetek közel 70%-át (Toray, Mitsubishi, Toho). 

A szénszálas szövetek kétféleképpen csoportosíthatóak. Egyfelől kategorizálhatjuk őket szövetsűrűség, és ezeknek a típusai szerint. Vannak a klasszikus horgolt (pl. 1K, 3K, 12K) szövetek, illetve vannak az egyirányú, tehát nem horgolt UD (unidirectional) szövetek. Előbbieket használják régebb óta, a világ legdrágább szánszálas szövetei is inkább előbbiek köréből kerülnek ki - utóbbiak viszont rendszerint valamivel könnyebbek és a középkategóriában (sőt, még attól felfelé is) már sokkal elterjedtebbek, mint horgolt társaik.   

A másik csoportosítási szempont, hogy egy szénszálas szövet inkább nagy modulusú, erős, vagy inkább nagy ellenállásra képes. Előbbiek nagyon merevek és könnyűek, utóbbiak rendkívül ellenállóak és rugalmasabbak. Könnyű, merev és versenyzésre komoly színvonalon alkalmas vázat nem lehet építeni előbbiek domináns használata nélkül! Utóbbiak nélkül viszont, nem létezik vázgyártás. 

Egy karbon váz sosem egy típusú szövetből készül. S hogy melyik gyártó, melyik szövetből, mennyit használ – s hogy egyáltalán milyen szövetekből áll a nyerő mixtúra - milyen gyantát alkalmaznak, és hány layup készül, mielőtt egy váz elnyeri végleges formáját, vagy mennyi szélcsatornás teszt és egyéb tervezőmunka előzi meg a végeredményt – nos, ezt egyetlen gyártó sem árulja el, mert alapvetően ez jelenti a leglényegesebb különbséget két kerékpár között.

b, Alumínium

Az alumíniumvázak nem tisztán alumíniumból készülnek – ez minden esetben egy ötvözet. Többféle minőségű alumínium létezik (6061, 7005 stb…), amelyet más fémekkel (szkandiummal, magnézium stb.) ötvöznek. 

Az alumínium óriási előnye az volt az acélhoz képest, hogy könnyebb és merevebb vázakat lehetett belőle készíteni. A karbonszál, mint alapanyag, viszont teljesen kiütötte az alumíniumot a nyeregből. Egyébként, az alumínium „uralkodása” nem tartott sokáig, és mikor a karbon szorongatása nyilvánvalóvá vált, jöttek is a különböző fejlesztések. Ilyen volt a smooth technológia, vagy a hydroforming. A szénszállal szemben sokáig az egyetlen előnye az alacsonyabb árfekvése volt, azonban ez is megszűnt az alumínium piaci árának mintegy megtízszereződésével. 

Mára a kerékpárgyártásban ez az alapanyag egyértelműen kiszorulóban van, a prémium szegmensben szinte teljesen megszűnt. Szerepe még mindig világos, helye és használhatósága ellenben egyre illékonyabb.     

Összességében véve, ebben a szegmensben is a karbont javasoljuk inkább, de itt az alumínium váz már egy nagyságrendekkel jobb választás, mint például az országúti szegmensben.


4, MILYEN FELSZERELTSÉGET VÁLASSZ?

Itt szeretném már az elején leszögezni, hogy a kerékpár értékének és a kerékpározási élménynek, mintegy 80%-a a váz. Ez nemzetközi szakági konszenzusnak tekinthető. Ez annyit tesz, hogy minden a kerékpárhoz tartozó, a vázon kívüli részegység a maradék 20%-on osztozik. A 20% a 80%-hoz képest nem sok, ellenben a 0-hoz képest igen. Nézzük, tehát a 20%-ot!

a, Hajtás-váltás

Legyünk őszinték: ez a kerékpárunk leglényegtelenebb része. Illetve pontosítanék: ez azon része a kerékpárunknak, amely a legkisebb különbséget jelentheti két konkurens gyártó terméke között. Hajtás-váltás-fékezés - egyszerűen. 


  • Shimano XTR/SRAM XX SL Eagle: a két hegyikerékpárra való alkatrészeket is gyártó vállalat csúcsterméke. 1x12-es rendszerekről van szó, és a hasonlóságok sora itt ki is merült. Az XTR egy mechanikus szett, igaz, abból kétségkívül a legjobb. Finom váltás, és a szegmens talán legjobban adagolható, legjobb ergonómiájú fékjei. Könnyű, légies érzetű, és minden elemében csúcskategória. Az XX SL Eagle pedig – a fékeket leszámítva - még ennél is jobb: bluetooth jelekkel kommunikáló, vezeték nélküli elektromos váltás, szuper high-tech kivitelezés és olyan színvonal, amit mountain bike szakágban még – bizton állíthatom – sosem láttunk. A kettő közül egyértelműen utóbbi a magasabb színvonalú szett – ennek megfelelő az ára is.   
  • Shimano Deore XT/SRAM GX Eagle: Ezen a ponton fordul a kocka. Ezt a két alkatrész családot csak azért hoztam közös nevezőre, mert egyrészt hasonló az áruk, másrészt pedig, a SRAM állítása szerint a GX Eagle az XT konkurense. Nem, igazából nem az. Az XT minden szempontból – legalább egy kicsit – jobb. Könnyebb, pontosabban vált, sokkal jobbak a fékjei és – bár ez szubjektív – jobban is néz ki. Nem kérdés, hogy az XT a jobb választás. 
  • Shimano Deore/SRAM NX Eagle: Itt felmerülhet a kérdés, hogy miért maradt ki a Shimano SLX? A válasz, hogy mert az igazából egy nehezebb XT-ről van szó, és nincs is nagyon dedikált konkurense a SRAM-nál. A Deore és az NX Eagle végre megvalósítják azt, ami a felsőbb kategóriákban elmaradt: a versenyt. Ugyanis, ezek végre hasonló karakterű, tudású és árú szettek. A két gyártónál ezek a legkedvezőbb áron kapható 1x12-es alkatrészcsaládok, igazi középkategóriát képviselnek, s bár fékekben jobb a Shimano, összességében véve, hogy ki melyiket választja, az szinte kizárólag ízlés kérdése. 

b, Kerék

Nagyon fontos alkatrész, a gumi mellett a legfontosabb. Itt is szóba kerülhetne a kerékméret-kérdés, de egyszerűbb inkább szakáganként különválasztani a MTB kerék szetteket. 

XC/maraton/downcountry szegmensben könnyebb kerekeket javaslunk, amelyek alkalmasak a szakág adta kihívásoknak megfelelni. AM/trail felhasználásra már masszívabb, nehezebb darabok szükségesek, mint ahogy enduro-ra még inkább igaz ez. Mondhatnánk azt is, minél hosszabb a rugóút, annál masszívabb és szélesebb felnivel rendelkező mountain bike kerekeket javasolunk.  

A legjobb mountain bike kerekek közül ITT választhatsz. 


c, Gumi

A kerék mellett a gumi a felszereltségünk legfontosabb része. Ez jelenti ugyanis a kapcsolatot a kerékpár és az út között. Háromféle mountain bike gumi létezik: választhatsz gumit száraz útviszonyokra, nedves/saras útviszonyokra és vannak gumik, amelyek mindenhová megfelelőek. Persze, vannak keresztkategóriák is, azonban alapvetően ez a három fő szegmensből választhatunk. 

  • MTB gumi száraz körülmények közé: Ezek a legtöbb esetben kevésbé mintázott, alacsonyabb profilú gumik. Jól működnek aszfalton és szárazabb körülmények között, mint pl. EZ
  • MTB gumi saras körülmények közé: Nagyobb profillal, erőteljesebb, a sarat lepergető és sárba belekapaszkodó mintázattal rendelkező gumik, mint pl. EZ
  • 4 seasons MTB gumik: Ez nyilván a kettő között van, alkalmas mind a kettőre, ha nem is annyira specifikus szinten, mint az adott területen az előbbi kettő. Jó példa EZ.


5, KONKLÚZIÓ

Az összes kerékpár kategória közül, talán ez a legevidensebb. Ha komoly terepviszonyokra szeretnél kerékpárt vásárolni - akkor a MTB divíziót neked találták ki. Bármilyen mountain bike felhasználásra is vásárolnál kerékpárt, a mi kínálatunkban bizonyosan megtalálod a számodra legmegfelelőbbet. 

Bármely felhasználási területre is szeretnél magadnak kerékpárt, keress minket bizalommal ITT.

follow us!

Follow us for special offers, exclusive products and information!