Mondanom sem kell, mennyire vártam már ezt a Pinarello XC tesztjét. Egy olyan XC mountain bike elérhetőbb árú változatának a tesztjéről van ugyanis szó, amellyel a szó legszorosabb értelmében mindent megnyertek férfi és női XCO-ban egyaránt. A Dogma XC-vel ugyanis, olimpiát, világbajnokságot és világkupafutamok garmadát nyerték az elmúlt két évben. Mindez, a szokásos Pinarello-tálalásban, Pinarello-geometriával és a teljesen egyedi technológia megoldásokkal együtt már elégséges ahhoz, hogy valaki, aki rajong a kerékpárokért, tűkön ülve várja az alkalmat, hogy nyeregbe pattanhasson.
Megmondom őszintén, ki kellett sírnom egy tesztkerékpárt a Pinarello-tól, de hosszas rábeszélés – és természetesen a régi ismerettség okán – végül sikerrel jártam.
… egyszerűen imádnivaló. Nem tudok elképzelni ennél gyönyörűbb formát. Mindig elmorfondírozok rajta, hogy hogyan tud valaki ilyen csodálatos tárgyakat megálmodni, illetve, hogy a tartalom és forma hogyan képes ilyen tökéletes összhangban megvalósulni. Aztán, mindig megnyugtatom magam a végeredmény láttan: hát, így! Ilyen egyszerűen és sallangmentesen. Nincs benne semmi erőlködés, semmi fogcsikorgatva akarás: ez a maga laza egyszerűségében tökéletes.
A Pinarello XC formavilág egyfelől hamisítatlan Pinarello, össze sem lehetne téveszteni semmi mással. De mint oly sokszor elmondtuk már: itt nem pusztán erről van szó, hiszen a lenyűgöző idomok mögött letaglózó műszaki tartalom rejlik. A kerékpár műszaki és egyéb oldalról való bemutatásával nem tehelnék senkit, hiszen EBBEN a modellbemutató cikkben már egyszer ezt részletesen megtettük. Ellenben, egy gyors seregszemlét azért csak tartanánk – csak hogy tudjuk is miről van szó egészen pontosan.
A Pinarello XC egy karbonvázas high end XC fully MTB kerékpár. TorayCa T900 UHM karbonból készült, amely egyszerre garantálja a kis tömeget és a hihetetlen hajtáshatékonyságot. A kerékpár M-es méretben érkezett hozzám, amely a lehető legjobb választás volt a – teszt előtt mértek szerint - 178 cm testmagasságomhoz és 84 cm-es átlépőmagasságomhoz.
A Pinarello XC Fox 32 Performance Elite SC 100 mm-es villával és Fox Float SL Performance Elite 190x45 mm-es rugóstaggal érkezett. Ezen a ponton hozzátenném, hogy a váz tud fogadni 120 mm-es verziót is (ennek megfelelően downcountry-ra is tökéletes alkalmas az XC), de a gyártó mindig 100 mm-es verziókkal szereli ezeket a kerékpárokat.
A SRAM GX Eagle AXS 1x12-es vezeték nélküli elektromos szettje és a Shimano XT fékjei perfekcionális kombinációt alkotnak ezen a kerékpáron is. A DT Swiss XR 1700 Spline kerekei a Maxxis Tyre Recon Race 29x2,25" ECXO TR 120TPI gumijaival – nem is volt kérdés – nagyon jól megmutatják ennek a kerékpárnak a kiválóságát.
A Fox Transfer SL Performance Elite D30.9 mm Drop 100 mm-es dropper post-ja pedig, úgyszintén kiválóan illik az összképbe.
Az első, ami feltűnt, hogy fergetegesen jó a Pinarello XC geometriája. Én nem tudom, de a Pinarello mindig eltalálja azt, amire nekem személy szerint szükségem van. Ez országúton nem is annyira meglepő, hiszen akár 11 méret közül választhat az ember, de MTB-oknál nyilván nem ez a helyzet, azonban az XC esetében a végeredmény mégis változatlan – az M-es méret és ez a beállítás olyan volt, mintha rám rajzolták volna. S ez az élmény már meg is alapozta azt az érzületet, amely mindvégig ott motoszkált bennem, míg a kerékpáron ültem, és elkísért egészen odáig, míg le nem szálltam róla.
Ez egy akkora elmény, hogy sok mindent megbocsátottam volna neki innentől – de – hál’ Istennek – erre semmi szükség nem volt.
Amásodik benyomás, az a hihetetlen könnyedség, amellyel közlekedik. Ezt sem egészen értem, hogyan sikerült megvalósítani, de minden terepkörülmények között – aszfalton is – valami olyan könnyedség, valamint egyfajta végtelen természetesség hatja át ezt az XC mountain bike-ot, amire racionális magyarázatot nehéz találni. Talán, ez a legjobb kifejezés erre az egészre: olyan kimondhatatlan természetesen csinál mindent. A HHH-n követtem el a tesztet, reccsenő hidegben, fájós lábbal, 12-15 kg-al túl az optimális testsúlyomon, de még így is élveztem. Pedig, nem sok mindent élveztem mostanában, amelyhez meg kellett mozdulnom.
Felfelé és lefelé is nagyon szépen ment, kifejezetten élveztem minden mozdulatot annak ellenére, hogy olyan hideg volt, hogy azt hittem, odafagy a kezem a kormányhoz. S ha már a kormány… a MOST Talon Ultra XC karbon integrált kormánya valami parzar módon irányította a Dogma XC-t. Itt is látszik, mi a különbség a között, ha egy gyártó külsős beszállítókkal dolgozik (tehát szinte minden gyártó) és a Pinarello között, aki saját maga fejleszt le mindent a kerékpárjaihoz. Ez az egyébként 760 mm széles karbon kormány látszik, hogy ehhez a kerkpárhoz lett kitalálva – egyébként a nagytestvérben a Dogma XC-ben is ugyanez a pilótafülke teljesít szolgálatot.
A szett kiválóan műlödött, van, akik nem szeretik ezt a SRAM-os, husángos működést, de szerintem pazar volt, és erre nincs is alternatívája a Shimano-nak jelen pillanatban - így kimondhatjuk: ebben az időpillanatban az amerikai gyártó egyeduralkodó az egész piacon. Az XT fékeket sem kell senkinek bemutatni, azt hiszem, mindenhez elég volt, észre sem vettem, hogy ott vannak, ami igencsak nagy dícséret.
A kerekek és a gumik teljesen optimálisan tették a dolgukat, nem éreztem soha, hogy valami nem hozták volna a kívánt szintet. A Pinarello XC-n szolgálatot teljesítő Fox-hármasegység (villa, rugóstag, dropper post) pedig, éppen az, amelyre egy ilyen kerékpár esetében bárkinek szüksége lehet, én legalábbis nem találtam fogást rajta.
A Pinarello XC egy minden igényt kielégítő terep-Ferrari, amely nagyságrendileg 3,3 millió forintos vételárával a prémium-történet drágábbik felén helyezkedik el. Mint anyaghasználatban, mint összeszerelési minőségében, mint formavilágában, mint felszereltségében egy minden igényt kielégítő választás. Emellett egy igazán különleges darab is - nem valószínű, hogy szembetalálkozik vele az ember utcán.
A Pinarello XC az egyik kedvenc MTB-om volt all time, pedig ültem már néhányon. Csak ajánlani tudom – és akkor várjuk még a csúcsverziót, amelyről el sem tudjuk képzelni, milyen lehet, ha ő ilyen…
Follow us for special offers, exclusive products and information!