Ha belegondolok abba, hogy csak most érkeznek meg az első darabok az üzletekbe a Pinarello új XC MTB divíziójából, és már nyertek vele – többek között – három világbajnoki és két olimpiai aranyat kevesebb, mint egy esztendő leforgása alatt… valami nagyon különös dolog zajlik épp a szemünk láttára.
A Pinarello XC MTB-sorozat összességében négy modellje olyan karriert futott be, amelyhez hasonlót nem nagyon láttunk még eddig. Pauline Ferrand-Prévot és Tom Pidcock a Pinarello Dogma XC-vel és a Dogma XC Hardtail-el olyan pusztítást végzett az elmúlt egy évben szinte minden világversenyen, ahol elindultak, hogy arra nem igazán vannak jelzők. Közben számos világkupa és egyéb győzelem is „becsúszott”, de ez már csak hab a tortán.
Ferrand-Prévot és Pidcock szenvedélyesen szeretik ezeket a kerékpárokat, amit minden létező módon a közönség tudtára is hoznak (nézzük csak meg mit csinálnak a kerékpájukkal egy-egy győztes verseny után). Nos, ez nem meglepő, ugyanis Pauline és Tom elképesztő aktivitással kivették a részüket ezeknek a modelleknek a fejlesztésében. Pidcock a Dogma XC fully, Ferrand-Prévot pedig, a Dogma XC Hardtail kifejlesztésében vette ki a maga orszlánrészét.
A Pinarello XC MTB-sorozatának megalkotásakor - én azt gyanítom – álmaikban sem számítottak ekkora robbanásra, és azt is sejteni vélem, hogy a szóban forgó modellek ezt követő üzleti sikere sem egészen így volt betervezve – konkrétan várólista van ezekre a bringákra.
De tulajdonképpen mik ezek a modellek, mi volt ennek az előképe, és mitől olyan jó, mint amilyen?
A Pinarello és a mountain bike szegmens kapcsolata természetesen nem ezzel a modellcsaláddal indult, hanem jó három és fél évtizednyi közös történet van már a hátuk mögött. Az első Pinarello mountain bike Pinarello Civittá néven gördült ki a gyárból – 1989-ben! Azonban, ennek a sztorinak talán a legemlékezetesebb állomása a 2010-es évek első felében megjelent, ugyancsak Dogma XC névre hallgató, meglehetősen különleges megoldásokat felvonultató modell volt. Sokan emlékezhetnek a Pinarello-logó alakú nyeregcsőblincsben végződő extrahullámos támvillákra, vagy a kormánynak a kelleténél nagyobb szögű elfordulását megakadályozandó felszerelt gumibakra az alsőcső és a fejcső találkozásánál. Hát, az a modell nem volt egy sikertörténet, de minden még a legenbdás treviso-i gyártónak sem jöhet össze.
Aztán néhány évre jött ugyanennek a modellnek a fully megfelelője, Dogma XM néven. Itt az XM utótagban az „M” betű a „maraton” szó kezdőbetűjét formázza, és bár itt is rendkívül érdekes megoldásokat sorakotratott fel az olasz luxusóriás, de a várt reveláció ezúttal is elmaradt.
Hosszú éveket kellett várni, amíg a Pinarello újra összeszedte magát mountain bike fronton és belekezdett egy hasonló projektbe. Ehhez persze, Tom Pidcock újbóli unszolása is kellett, aki egy másik brand felmatricázatlan vázával lett olimpiai bajnok 2021-ben Tokióban. A Pinarello-t ez roppantmód frusztrálta, hiszen Pidcock országúton és cyclocross-ban is ősidők óta a Pinarello vázait használja, és minden újdonságuk kifejlesztésében aktívan részt is vesz - a Crossista F9-et konkrétan ő instrukciói alapján tervezték. Úgyhogy, nem volt más hátra, mint előre: Pidcock és a Pinarello elkezdték a közös munkát XCO-területén is, majd csatlakozott hozzájuk Pauline Ferrand-Prévot is, és így már egy komplett divízió megtervezésére is megvolt a kellő motiváció.
Ebből született 2 XCO MTB platform, és összesen négy különböző modell: Pinarello Dogma XC, Pinarello XC, Pinarello Dogma XC Hardtail és Pinarello XC Hardtail.
Tehát, a Pinarello XCO MTB családja ebből a négy modellből áll: Pinarello Dogma XC, Pinarello XC, Pinarello Dogma XC Hardtail és Pinarello XC Hardtail.
A négy modellből – ahogyan az az elnevezésekből is kitűnik – kettő fully és ugyancsak kettő merevfarú modell.
Nézzük őket egyesével, mit tudnak, és milyen különlegességeket tartogatnak – magyarán, mitől annyira sikeresek:
Pinarello Dogma XC: A Pinarello Dogma XC egy 29"-es kerekű, karbon vázas luxus XC/downcountry fully MTB kerékpár – három világbajnoki és két olimpiai bajnoki címmel a korona-gyémántján. TorayCa M40J UD ultra high modulus carbon vázszett, aszimmetrikus vázkialakítás, Dogma XC verseny-geometria, Unique Bottom Bracket Area, Kinematics, Flex Stays, Split Rear Triangle és Adjustable Travel.
A Dogma XC esetében a Föld bolygó egyik legjobb minőségű karbon szövetéből dolgoznak. A TorayCa M40J UD ultra high modulus carbon az egyik legminőségibb és legkiegyensúlyozottabb szénszálas termék a világon. A lehető legalkalmasabb és legméltóbb választás ehhez a minden elemében performansz-erejű mountain bike-hoz.
Kinematikia szempontból, a Dogma XC hátsó felfüggesztése egy flex-stay rendszeren és egy a felső csőbe szerelt hátsó rugóstagon alapul. Ez is adaptálható, és az egyes pályaviszonyok igényeitől függően többféleképpen is módosítható. A kerékpár geometriáját úgy alakították ki, hogy a 100 mm-es első/90 mm-es hátsó vagy 120 mm-es első/100 mm-es hátsó rugóutat lehessen használni (utóbbi, ugye, downcountry setup már). A Fox 32 Factory Kashima villával, Fox Float SL Factory Kashima rugóstaggal, Fox Transfer SL Kashima nyeregcsővel, SRAM XX SL Eagle AXS elektromos szettel és Shimano XTR fékekkel szerelt Dogma XC súlya M-es méretben 10,45 kg.
Pinarello XC: Majdnem teljesen ugyanaz, mint a Dogma XC, az egyedüli lényeges különbséget a felhasznált karbonszövet és a festés jelentik. Míg a Dogma XC esetében a már fentebb említett TorayCa M40J UD-t használja a Pinarello, addig ennél a modellnél a TorayCa T900 UD ultra high modulus karbon szövetét, amely valamelyest nehezebb.
Pinarello Dogma XC Hardtail: A Pinarello Dogma XC Hardtail egy 29"-es kerekű, karbon vázas luxus XC/downcountry hardtail MTB kerékpár – három világbajnoki és két olimpiai bajnoki címmel a zsebében. TorayCa M40J UD ultra high modulus carbon vázszett, aszimmetrikus vázkialakítás, Dogma XC verseny-geometria, Unique Bottom Bracket Area és TiCR Technology.
A Dogma XC Hardtail esetében a Föld bolygó egyik legjobb minőségű karbon szövetéből dolgoznak. A TorayCa M40J UD ultra high modulus carbon az egyik legminőségibb és legkiegyensúlyozottabb szénszálas termék a világon.
Pinarello XC Hardtail: Majdnem teljesen ugyanaz, mint a Dogma XC Hardtail, az egyedüli lényeges különbséget a felhasznált karbonszövet és a festés jelentik. Míg a Dogma XC Hardtail esetében a már fentebb említett TorayCa M40J UD-t használja a Pinarello, addig ennél a modellnél a TorayCa T900 UD ultra high modulus karbon szövetét, amely valamelyest nehezebb.
Az egyes Pinarello kerékpárokon található hátsó háromszög szabadalmaztatott aszimmetrikus kialakítást használ, a bal oldalt megerősítve, ami Pinarello szerint lehetővé teszi, hogy a kerékpár ellensúlyozza a hajtáslánc másik oldalán kifejtett nagyobb erőket. A legendás olasz gyártó elmondása szerint ez kiegyensúlyozottabb energiaátvitelt, jobb sebességet és tapadást eredményez. Az aszimmetriát a vázaik más részein is maximalizálták, a lánc és az ülőcső révén.
A Dogma XC és XC modellek esetében a hátsó háromszög két különálló félháromszögből áll, amelyek egy fő forgási ponthoz vannak illesztve, egyedi kialakítással, ahol két csap van a karbonvázhoz öntve (szabadalmi oltalom alatt lévő műszaki megoldás!). A Pinarello szerint ennek eredményeként megszűnik a klasszikus külső „híd”, amely lehetővé teszi a láncvillahossz csökkentését, és jobb kezelhetőséget és reakciókészséget eredményeznek, valamint a kritikus sárfelhalmozódási területek megszüntetését, illetve szélesebb gumik alkalmazásának lehetőségét is lehetővé teszik. A Pinarello Dogma XC és XC modellek vázaiba legfeljebb 29x2,35”-os MTB gumik férnek bele.
A Dogma XC egy egyedi tervezésű, MOST Talon XC névre keresztelt, teljesen integrált karbonkormányt használ, amely egyfelől nagyon-nagyon könnyű, másfelől pedig, sokkal jobb vezetési pontosságot kínál a normál kormány-kormányszár kapcsolathoz képest. Teljesen integrált kábelelvezetést, valamint egy speciális kormánycsapágy-rendszert kínál a Dogma XC, amely 60°-os belső ütközővel rendelkezik, hogy megakadályozza a kormány túlforgását.
A Pinarello mérnökei szerint a monoblokkház egyedi háromszög alakú kialakítása optimalizálja a merevséget, és túlméretezett középrészt, illetve egyedi forgáspont használatát teszi lehetővé a hátsó háromszög számára. A nyeregcső átmérője 30,9 mm.
A Pinarello Dogma XC és XC rugalmas forgócsapos felfüggesztést alkalmaznak a súlycsökkentés és a merevség javítása érdekében. A felfüggesztés csatlakozási pontjának a felső cső alatti mozgatása lehetővé teszi különböző hátsó lengéscsillapítók beszerelését. 100 mm-es villával és 90 mm-es rugóstaggal érkezik, de – ahogyan fentebb már utaltam rá - 120 mm-es villával is kompatibilis, és a hátsó rugóút 100 mm-re állítható, ha a kerékpárhoz mellékelt 190 x 45 mm-es rugóstag helyett 210 x 50 mm-es rugóstagot használunk.
Mind a merevfarú, mind a fully modellek esetében igazi XCO-szörnyeteghez méltó geometriai adatokkal találkozhatunk.
A Dogma XC és XC fully modellek esetében a fejcső dőlésszöge 67,5° az S és az M méreteknél, és 68° az L és XL méreteknél - míg a tényleges nyeregcső szöge 75°. A reach adat az S méretnél 427 mm, az M méretnél 455 mm, az L méretnél 480 mm és az XL méretnél 505 mm.
A merevfarú modellek fejcső szöge méretenként negyed fokkal változik, az S méret 67,5°-ától az XL-es 68,25°-áig, míg a tényleges nyeregcső szöge 75°. A reach az S méretnél 423 mm, az M méretnél 450 mm, az L méretnél 470 mm, míg az XL méretnél 488 mm.
Hát, nem tudom, hogy a Pinarello XC MTB divíziójában látottaknál valaha gyártottak-e gyönyörűbb mountain bike kerékpárokat, de azt tudom, hogyha gyártottak is - én biztosan nem láttam.
A terep-Dogma olyasmi igényességgel készült, mint az országúton világelső Dogma F, és az eredménylistája is kezd hasonló szinteken mozogni.
S ez nem egy elhanyagolható szempont. Egy ennyire exkluzív anyaghasználattal és műszaki igényességgel rendelkező kerékpárnak muszáj külső megjelenésében is ugyanezt sugároznia.
A Pinarello Dogma XC és XC-sorozata álomszerűen sikerült. Őszintén nem hiszem, hogy ennél többet ebből ki lehetett volna hozni. Egy olyan időszakban, amikor mountain bike kerékpárokat – főleg ebben az árszegmensben – zömében azok vesznek, akik specifikusan ilyen felhasználásra keresnek kerékpárt maguknak, nem kis dolog egy ilyen költséges projectbe belevágni, majd ilyen hézagmentesen sikerre vinni azt.
A Pinarello bebizonyította, hogy az országút, az időfutam, a pálya, a cyclocross és gravel szegmensek után XCO mountain bike-ban is a világ első számú kerékpárgyártója.
Speciális ajánlatainkért, exkluzív termékeinkhez, információkhoz kövess be minket!