Nehéz objektívnak maradni, mikor az ember ennyi gyönyörűséggel tartózkodik egy légtérben. Vannak dolgok, amik minden ízükben stimmelnek. Mert ízük van. Méghozzá saját zamatuk, illatuk és lelkük. Egy forma, egy szín, egy ideológia és elképzelhetetlen mennyiségű munka és pénz. Ezek találkoztak egymással egy kellemesen napos őszi délutánon, és ha már találkoztak, arra is találtak módot, hogy túlragyogják a Napot, amelynek fényében sütkérezve meglátták az Isten Egét...
Pinarello Bolide F TT a megszületett gyermek neve, amely nem pusztán egyenesági folytatása a legendás olasz manufaktúra eddigi Bolide időfutam (és pálya) kerékpáros-szériájának, hanem egyértelműen valaminek a kezdete – vagy inkább második (az új Dogma F-el együtt harmadik) felvonása is egyben.
Egy gondolatmenet, ugyanis, rendszerint hasonlóképpen kezdődik. Ez a tápléléklánc úgy fest, hogy egy fejlesztési irány mindig egy TT bike-al kezdődik, aztán jön az országúti high end, utána pedig, mennek ugyanezek alacsonyabb kategóriákba, míg le nem csorog a legaljáig – legalábbis részben. S mire ez megtörténik, már készül az új időfutam modell terve, és kezdődik az egész folyamat előlről.
A Pinarello-nál most ez némileg Filippo Ganna - valószínűleg megdönthetetlen – egyórás világcsúcsával megváltozott. Ugyanis, arra az alkalomra az olasz luxusvállalat óriási invesztációk és munka árán létrehozott egy scalmalloy 3D nyomtatott pályakerékpárt a hozzátartozó kiterjesztésekkel együtt. Mondanom sem kell, hogy az első és mindmáig egyetlen ilyet a világon. A Pinarello Bolide F HR 3D – amelynek már van karbonból készült verziója is, Bolide F HR-C néven – egy akkora világrengető szabadalom és annyira jól sikerült, hogy az olaszok úgy döntöttek: ez lesz a kiindulópont, és ebből ered majd minden további országúti fejlesztés is.
Nota bene, most nem az időfutam divízió határozta meg az új formanyelvet, valamint az aerodinamikai, merevségbeli, komfort, geometriai és egyéb fejlesztéseket, hanem az a különleges pályakerékpár, amelyről részletes bemutatócikket is olvashattok ITT.
Továbbá, a Bolide F HR 3D-t, illetve C-t azóta bevetették az olasz pályaválogatottnál is (a férfiak a 3D verziót, a hölgyek a karbont kapták), akik elképesztő eredményességgel használták ki a lehetőséget. Ennek az egyik legeklatánsabb példája Jonathan Milan 2024-es pályakerékpáros világbajnoki aranya és új, fantasztikus világrekordja a 4000 méteres egyéni üldözőszámban. De annyi érmet, amennyit nyertek ezzel a kerékpárral egyetlen vb alatt, még összeszámolni is embertpróbáló feladat, az az igazság - és akkor még nem szóltunk a párizsi olimpiáról.
Nem kellett sokat várni – igazából de... – és megjelent ez a korát nagyjából húsz évvel megelőző vadászbombázó időfutam verzióban is, majd innentől jó, ha tüzetesen megnézzük a Pinarello Bolide F TT-t, mert ez az új standard, az új Király, amelyből minden további eredeztethető lesz a következő években, ami csak országútra kikerül a Pinarello-gyárából...
Az új Dogma F is már ennek a jegyében készült – hogy ne menjünk messze...
Persze, nem végleg búcsúzunk, hiszen bizonyos high-end Pinarello modelleknél továbbra is a fejezetcímben említett szövetet alkalmazzák, de tény: a Dogma F-sorozathoz hasonlóan, a Pinarello Bolide F TT esetében is - kereken 10 év után - új karbonszövetet tüntetett ki bizalmával a legendás olasz vállalat. Az új karbonszövet neve: TorayCa M40X.
A Pinarello már évek óta teszteli ezt az újonnan kifejlesztett karbont. Próbálkozott már vele a Dogma X-Light modellek esetében, illetve bizonyos időfutam és pályakerékpároknál is hosszasan tesztelték, de ami legfontosabb az Ineos Grenadiers versenyzői évek óta rendszeresen használnak olyan Pinarello tesztvázakat, amelyek ebből az új anyagból készülnek, és a versenyzői visszajelzések, illetve a mérnökök által analiztált adatok alapján az eredmények meghökkentően pozitívak voltak. Ezen a ponton hozzá kell tennünk, hogy a Dogma F12 X-Light esetében az új szövetet csak úgy tudták beépíteni, hogy 85 kg-ban limitálták a kerékpáros súlyát, az új Pinarello Bolide F TT (és Dogma F) esetében viszont már a súlylimit 120 kg lett!
A hosszas tesztelés egyik legfontosabb oka a szóban forgó karbonszálas termék ára, amely egész egyszerűen nem teszi lehetővé ennek a szövettípusnak a tömeges használatát. A másik ok, pedig az elérhetősége, írd és mondd, jelen pillanatban mindösszesen három (3!) kerékpárgyártó cégnek van jogosultsága (!) hogy egyáltalán vásároljon a Toray-tól ilyen szövetet, és legjobb tudomásunk szerint eleddig csak a Pinarello kínálja ezt végfelhasználók által is megvásárolható kerékpárban (ők is kizárólag az új Dogma F-ben és most már a szóban forgó Bolide F TT-ben). Mint ahogy a szükséges tesztfázisokat is eleddig kizárólag a Pinarello végezte el...
Alapvetően, három tulajdonság alapján csoportosítjuk a különböző karbonszöveteket. Tensile strength (szakítószilárdság), tensile modulus (rugalmassági együttható), illetve shock resistance (ütésállóság). Az előbbiben a most – a Dogma F-től – elköszönő TorayCa T1100G 1K továbbra is világelső (7 Gpa), de az M40X 1K sincs nagyon elmaradva (5,7 Gpa). Ellenben a másik két mutatóban már jelentősen jobb az M40X, mint a T1100 – így az M40X összességében véve nem csak a világ legdrágább, de mindenféleképpen legjobb karbonszövete is. Ezt egy elképesztően bonyolult nanotechnológia segítségével érték el, és a fejlesztés a Toray részéről egy szűk évtizedet vett igénybe.
A Toray-nál három család létezik, amennyiben a szénszálas anyagok csoportosításáról beszélünk: a legrégebbi, az MJ-sorozat, amely termékeket már 25-30 évvel ezelőtt is alkalmaztak karbon vázaknál, most már nyilván azoknak az anyagoknak a továbbfejlesztett verziói elérhetőek. Aztán, ott van a T-sorozat (T100, T200, T300, T600, T700, T800, T900, T1000, T1100), illetve ezeknek különböző szövésű és árú változatai. Végül pedig, most már itt van egy harmadik csoport is, az MX-sorozat, amely a legkomplexebb legkönnyebb, mégis legtartósabb, legellenállóbb - és összességében legjobb - szénszálas szöveteket foglalja magában.
A Pinarello szerint ez volt a következő lépés, és nem is volt kérdés, hogy belevágjanak-e. Ez a fejlesztés egy rendkívül fontos része annak a csomagnak, amelyet az új Bolide F TT megvásárlásával kapunk.
A Pinarello tapasztalataiból és az új sikerek folyamatos kereséséből született meg, tehát, a Pinarello Bolide F TT!
Ez az új időfutam kerékpár, amelyet a Bolide-sorozat összes sajátossága minden erejével inspirált, lehetővé tette a légellenállás további csökkentését és a kerékpár össztömegének jelentős lefaragását is egyben (a komplett vázszett súlya több mint 350 g-mal lett kevesebb, mint az elődmodellé!). A Pinarello Bolide F TT-ben az összetéveszthetetlen dizájn és a pőre funkcionalitás tökéletes egyvelegével találjuk szembe magunkat: az aerodinamika, a könnyedség, a merevség és az esztétika perzselő forradalma minden egyes elemet megkülönböztet, és egyedi, egyben utánozhatatlan formanyelvet és teljesítményt kölcsönöz ennek a műalkotásnak.
Azonnal szembetűnhet az új, homorú (konkáv) alsócső, amely lehetővé tette, hogy a kulacsot a vázhoz "passzintsa", csökkentve ezzel a turbulenciát egy rendkívül lényeges területen. Továbbá még: a finoman, ám halálpontosan az erővonalak mentén ívelt felsőcső optimalizált keresztmetszettel; az új hátsó fékburkolat, amely magában foglalja a repülőgép-ipar minden vonatkozó technológiáját, illetve a Bolide F HR 3D-ből származó, már bizonyított aerodinamikai fejlesztések mindegyike.
Ezen apró részletek egyenként és együtt is lehetővé tették az aerodinamika és a merevség további javulását, illetve a tömeg csökkentését az előző Bolide F-hez képest.
Az eredetileg kizárólag a Team Sky számára készült Bolide 2015-ben vált legendássá, amikor Sir Bradley Wiggins a Bolide HR segítségével megdöntötte az egyórás világrekordot. A Pinarello ezt követően 2016-ban bemutatta a Bolide TT-t, amely számtalan TT-versenyt nyert meg háromhetes GrandTour-okon, világbajnokságokon országúton, miközben páratlan sikereket aratott a pályakerékpározás terén is: több érmet nyert csapatban és egyéni üldözésben a világbajnokságokon és az olimpián egyaránt.
A frissített Pinarello Bolide F TT dizájn 2,28%-os CDA-csökkentést ért el az előző Bolide F-hez képest a következő főbb jellemzők beépítésével:
AirStream technológia: Az Adelaide-i Egyetemmel és a Pinarello aerodinamikai kutatás-fejlesztési partnerével, a NablaFlow-val együttműködésben fejlesztették ki, és a békalábakon található tuberkulózis ihlette ironikus módon. Továbbá, a púpos bálnáknál felfedezett, teljességgel egyedülálló AeroNodes mintázatot helyeztek az ülőcsőbe és az nyeregcsőbe, hogy csökkentsék a kerékpáros lábmozgásai által generált légörvényeket, és ezáltal elősegítsék a légáramlást. A monoblokkházon és a kerékagyon lévő AirFoil részek hosszabbak és vékonyabbak lettek, hogy csökkentsék az elülső területet. Ezek az újítások jól kihasználják az UCI azon döntését, miszerint eltörölték a 3:1-es szabályt, és a kutatások szerint a 6:1-es, sőt a 8:1-es arány lényegesen jobban funkcionál, mint az eredeti 3:1-es referenciaérték.
Megerősített láncvilla és támvilla – Ez lehetővé tette, hogy a Bolide F TT váz 28 mm helyett 32 mm-es országúti gumi fogadására is alkalmas legyen, anélkül, hogy mindez a reakciókészség és a merevség rovására menne.
A Pinarello Bolide F TT egy tárcsafékes, karbon vázas luxus időfutam kerékpár – ready to all race üzemmódban. TorayCa M40X 1K Ultra High Modulus Carbon vázszett, aszimmetrikus vázkialakítás, Onda villa, konkáv alsócső, TiCR Technology, Fork Flap, Airfoil Sections, Airstream Technology, szupertartós olasz menetes középrész. Döbbenetes fényűzés.
A Bolide F TT esetében a Föld bolygó legjobb minőségű, kizárólag a Pinarello által használt karbon szövetéből dolgoznak. A TorayCa M40X 1K Ultra High Modulus Carbon a legdrágább szénszálas termék a világon. Ezt egészítik ki alumínium mikroszálakkal az emberfeletti hajtáshatékonyság és tartósság érdekében.
Nem tudom, hogy erre mit lehet mondani? Nem biztos, hogy láttam már ennél szebb kerékpárt életemben – úgy összességében véve. Úgy értem: Az összes kerékpár közül, amit valaha láttam.
A Pinarello szerint ez a valaha volt leggyorsabb és legjobb közútra szánt kerékpár – és hajlunk rá, hogy ez így is van.
A Pinarello Bolide F TT egyértelműen, minden kétséget kizáróan egy mestermű, amely nem csak teljességgel kikezdhetetlen, hanem egy kultúrális mementó is. Aki valaha egy ilyet birtokolhat, azt hiszem, a világ legboldogabb emberei közé tartozhat.. Előre is gratulálunk!
Follow us for special offers, exclusive products and information!