Blog - Technika

FILIPPO GANNA MEGDÖNTHETETLEN VILÁGCSÚCSA – PINARELLO BOLIDE F HR 3D ÉS BOLIDE F HR C MODELLBEMUTATÓ

Vannak olyan kerékpárok, amelyből az ember jó, ha életében egy darabot értékesít. Vannak olyan kerékpárok, amelyeket semmilyen szinten nem nekünk, földi halandóknak terveztek, hanem olyasvalakiknek, akiknek a fizikai képességeivel mi sosem konkurálhatunk. Vannak olyan kerékpárok, amlyeknek eszmei értéke oly mértékű, hogy nem is nagyon jut eszébe az embernek felülni rá. Meg aztán, minek égesse magát az egyszerű halandó, nem igaz?

A Pinarello Bolide F HR 3D speciálisan Filippo Gannának az ő egyórás világcsúcs kísérletére készült. Speciálisan neki, kifejezetten az előbb említett eseményre. A váz ára alulról súrolja a 14 millió forintot, amely annyira extrém, hogy annak, aki nem ebben a szakágban éli a mindennapjai zömét, azért ez kétségkívül némi magyarázatra szorul.

A Bolide F HR 3D a valaha épített első és  egyben leggyorsabb nagy teljesítményű 3D nyomtatott kerékpár. Filippo Ganna UCI egyórás rekordkísérletéhez tervezték. Jöjjön némi szakmai magyarázat, először egyenesen a műalkotás kiötlőjétől.

FAUSTO PINARELLO A PROJECTRŐL 

A terméktervezés szintjét mindig új végletekig toljuk, hogy bajnokaink elérhessék céljaikat” – mondja Fausto Pinarello, a Pinarello igazgatótanácsának elnöke és a család feje.

A folyamatos innováció és kutatás a siker alapja, ha a leggyorsabb időfutam kerékpárt akarja valaki megépíteni a pályára. Miguel Indurain egyórás-rekordjától a tokiói olimpián pályakerékpáron elért csapatüldözéses aranyérmekig a Pinarello mindig is az aranystandardot állította fel ebben a szegmensben.

Vállalatunk DNS-ének része, hogy szorosan együttműködtünk Filippo Gannával és az INEOS Grenadiers csapatával ennek a forradalmi terméknek a kifejlesztésében. S ennek az extrém mélységű kutatásnak az eredménye, az innováció szelleme, amelyet kivált, és az általa előállított technológia a Pinarello termékeinek teljes skálájában elterjedt.

Minden kerékpáros az elérhető legjobb kerékpárt szeretné birtokolni, különösen ami az aerodinamikai teljesítményt és az erőátvitelt illeti. De ennél az egyedülálló projektnél a szokásosnál is magasabbak voltak az igények. A Bolide F HR 3D-nek tökéletes illeszkedésre volt szüksége, a kerékpáros köré tervezve, természetesen Filippo egyedi anatómiájának megfelelően, hogy maximalizálja kényelmét és általános aeroteljesítményét.

A kényelem gyakran alulértékelt faktor, azonban ha a Tissot által rögzített UCI egyórás rekordról van szó, ez rendkívül fontos, mert lehetővé teszi a sportoló számára, hogy hosszabb ideig gyorsabban haladjon.

Továbbá, a merevség fontosságát a pályakerékpárok esetében is gyakran alábecsülik, pedig minden a versenyző által a pedálra ható nyomaték a gumik súrlódását okozza, és a sportoló értékes centimétereket veszít minden egyes alkalommal, amikor a pedálokra nehezedik.

KÖVETKEZÉSKÉPPEN?

Ezt szem előtt tartva, ennek a projektnek az erőt és a merevséget kellett ötvöznie az aerodinamikai előnyökkel, illetve egy olyan gyártási módszerrel, amely milliméterenként tökéletes méretezést tesz lehetővé, és mindazt, amit a Pinarello mérnökei több hónapos intenzív kutatás során tanultak. Fausto Pinarello most büszkén mutat be egy saját fejlesztésű világelsőt: egy 3D-nyomtatott vázat, amelyet egy világbajnoknak, és annak az UCI egyórás rekordjához terveztek. Ez a váz – minden Pinarello fejlesztéshez hasonlóan – nem pusztán Filippo Ganna, hanem a komplett globális piac számára is elérhető.

A 3D nyomtatás lehetővé tette a Pinarello számára, hogy olyan új formákat és jellemzőket vezessenek be, amelyeket lehetetlen reprodukálni a jelenleg rendelkezésre álló szénszálas technológiákkal. Ezzel az új módszerrel egyedülálló aerodinamikai formát hoztak létre, és hihetetlen merevségi szintet értek el. Sőt, lehetővé tette a belső merevítés hozzáadását, a fejcső teljesen új formájának kialakítását, és ami fontos még: a fejlesztési időt is drasztikusan lecsökkentette, hiszen már nem hátráltatták őket a karbon váz forma-gyártásának hagyományos időkorlátai.

Ez egy egyedi projekt - úgy gondoljuk, hogy ez egy új gyártási korszak kezdete. A következő lépés az lesz, hogy megfizethetőbbé tegyük azáltal, hogy megtaláljuk a módját a versenyzők megfizethetőbb felszereléssel történő ellátásának, és automatikusan megtervezzük az egyes kerékpárokat. A világbajnoktól kezdve minden World Tour versenyzőig, és végül minden kerékpárosig” – mondja Federico Sbrissa, a Pinarello marketing igazgatója.

MAGÁRÓL A KUTATÁSRÓL 

A versenyző lábai folyamatosan fel-le mozognak egy meglehetősen összetett, mégis ismétlődő úton. A levegő az ülőcső körül áramlik, és a nyeregcső pedig, soha nem teljesen egyenes. Minden váltakozik, mivel a kerékpáros lábai folyamatosan eltérítik maguk körül a levegőt.
Ez a váltakozó légáramlás rendkívüli módon megnehezíti, hogy a levegő az ülőcsőhöz „tapadva” maradjon. Ennek az a következménye, hogy a légáramlás folyamatosan „elválik” az ülőcsőtől, és nagy, mindeközben alacsony nyomású területet képez körülötte, amely viszont óriási légellenállást okoz. Részben ez az oka annak, hogy az ülőcső és a nyeregcső együttes légellenállása közel 40%-a a váz és a villa össz-légellenállásának.

Az Adelaide-i Egyetem azt tanulmányozta, hogy a púpos bálnák hogyan tudnak nagyon szűk manővereket végrehajtani az óceánokban?

A természetben nagyszerű módozatai vannak van az evolúciós fejlődésnek, és ez már több millió éve így van. A púpos bálnák jól ismertek arról, hogy képesek nagyon szűk kanyarokat, valamint látványos kiugrásokat végrehajtani a vízből.

A kutatók azt vették észre, hogy ezen állatok uszonyának elülső részének kiemelkedései jelentősen hozzájárulnak ehhez a képességükhöz. Valójában, az Adelaide-i Egyetem kutatói 2006 óta dolgoznak ezen a formán, először repülőgépszárnyakon és ventillátorokon, majd kerékpárvázakon használták őket, és 2016-ban nemzetközi szabadalmi kérelmet nyújtottak be egy kerékpárvázra. Azonban, sajnos néhány kalapácsütés az ülőcső elején nem elég ahhoz, hogy bárki gyorsabb lehessen...

S ITT JÖN KÉPBE A PINARELLO

Tehát, a Pinarello Bolide F HR 3D kerékpár optimalizálása érdekében az olasz kerékpáros agytröszt és az ő aerodinamikai kutatás-fejlesztési partnere, a NablaFlow számos szimulációt futtatott le, és néhány tervet hatékonynak talált, másokat pedig, kevésbé.

Az élő versenyzőkkel végzett kiterjedt CFD és szélcsatornás tesztelés után megszületett az új AirStream technológiájuk, amely egyedi AeroNodes mintázatot tartalmaz a vázon, ami teljes mértékben felhasználja az Adelaide-i Egyetem úttörő kutatásait.

A PINARELLO BOLIDE F HR 3D VÁZ MEGÁLMODÁSÁNAK STÁCIÓI

A legfontosabb: a 3:1 szabály kiiktatása. Az új vázat úgy tervezték, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse az elülső terület kiterjedését, kihasználva a 3:1 UCI-szabály fellazítását.

Jelentős előnyökkel járt a kerékagyak, valamint a középcsapágyház a szokásosnál keskenyebbé tétele. A monoblokkházat 54 mm-re szűkítették (70 mm-ről), a kerékagyakat hátul 120 mm-ről 89 mm-re, elöl pedig 100 mm-ről 69 mm-re vették vissza.

A következő fejlesztési irány, tehát, nyilvánvalóan az volt, hogy kihasználták az UCI 3:1-es szabályának megszüntetését. Ez lehetővé tette a hosszabb és vékonyabb szárnyszelvények használatát. Köztudott, hogy a 6:1 vagy akár 8:1 oldalarányú szárnyszelvények lényegesen jobban teljesítenek, mint a régi 3:1.


A 3D NYOMTATÁS, MINT ÚJ, FORRADALMI GYÁRTÁSI FOLYAMAT 

A fém 3D-nyomtatását a Pinarello vezette  be először világszínvonalon a kerékpárgyártásba még 2015-ben, amikor Bradley Wiggins kerékpárján a kormányszerkezetet az UCI Hour Record-jára ilyen technológiával fejlesztették ki, s aki meg is hálálta ezt, hiszen megdöntötte a szóban forgó csúcsot.

A 3D nyomtatás jól ismert arról a tulajdonságáról, hogy könnyedén hozhat létre nehéz formákat, és lehetővé teszi minden egység egyedi formájú gyártását - akár egyetlen sportoló számára is.

A szakértelem, a tudás és a megfelelő felszerelés megtalálása érdekében a Pinarello a Metron AE-vel dolgozott együtt az Egyesült Királyságban

A Bolide F HR 3D kerékpár vázát és villáját úgy tervezték, hogy kihasználják a Scalmalloy nevű új ötvözet előnyeit. Ez egy nagy szakítószilárdságú szkandium-alumínium-magnézium ötvözet, amely egy kifejezetten 3D nyomtatáshoz tervezett, a repülőgépgyártásban és űrhajózásban használatos alapanyag.

A Metron egy nagy formátumú EOS M400 gépet használt a Scalmalloy alkatrészek 3D nyomtatásához. Valójában a váz mindössze öt részből áll, az első háromszög három darabból, a nyeregcső / láncvilla pedig, még két darabból készült.

Ezeket a darabokat egyenként készítették el, és alapos tisztítást, illetve a sorják eltávolítást követően az alkatrészeket repülőgép-ipari minőségű epoxi gyantával ragasztották egymáshoz.

Ezenkívül titánt használtak a villanyaknál és a kormányszáron, amelyek köztudomásulag nagyobb igénybevételnek kitett területek.

Egy olyan kerékpárnak, amelyen egy világbajnok ül, amellett, hogy hihetetlen aerodinamikával, rendkívüli erővel is rendelkeznie kell. Így a váz pontos másolatát, amelyet az UCI Hour Record-nál használnak majd, elküldték a németországi EFBE-nek egy független szakítószilárdsági tesztre. A vázat, a villát és a nyeregcsövet egy rendkívüli kihívást jelentő, fárasztásos tesztfolyamatnak vetették alá, amely magában foglalta az ISO4210 szabványban előírt fáradási, ütési és csavarodási tesztek teljes skáláját. Ennek eredményeként, az új Pinarello Bolide F HR 3D az első teljesen alkalmas, UCI-kompatibilis aerodinamikus kerékpár, amely megfelel az ISO4210 szabványnak, és amelyet egy világbajnok használ majd az UCI egyórás világcsúcs-kísérletének keretei között.

Filippo Ganna sikeresen zárta az egyórás csúcskísérletet, és 56 792 métert tett meg új kerékpárjával egy óra alatt. Ez a rekord nagyjából megdönthetetlen.

Egyébként, ez a vázszett már létezik Torayca T1100G 1K Dream Carbon-ból is: Pinarello Bolide F HR C a neve, az ára pedig, nagyjából hatmillió forint.

REZÜMÉ

Összességében véve, azt tudnám mondani, hogy a fentieknek a tükrében a vázszett közel 14 millió forintos ára csak egy szám. Az 56 792 méter meg egy másik szám. A kettőt együtt kell kezelni.

S ha valaki egyszer lesz annyira szerencsés és jó ízlésű Magyarországon is, hogy besétál hozzánk és rendel nálunk egy ilyet, akkor elmondhatjuk, hogy mindannyian gazdagabbak lettünk egy hatalmas, soha vissza nem térő élménnyel. Amellett, hogy ez a váz is olyan, mint a Wilier Superleggera

Csak többet fog érni az idő múltával.

follow us!

Follow us for special offers, exclusive products and information!