Blog - Technika

A slágerek csatája

Meg kell mondjam, nagyon régóta készültünk már erre az összehasonlító tesztre. Kerülgettük, tologattuk, valahogy mindig volt valami más, amivel szerettünk volna foglalkozni, de eljött a pont, amikor egész egyszerűen a mi ingerküszöbünket is átütötte a kíváncsiság: vajon, miért ez a két modell a legközkedveltebb, s vajon, a kettő közül mi melyiket választanánk? Igazából, üzletünk két legnagyobb példányszámban értékesített országúti kerékpárja mindig érdekes szempontokat kínál, továbbá, maga a teszt sem volt egészen tanulságok nélküli…

A Pinarello X1 és a Wilier Garda két sok szempontból hasonló kerékpár, de aggodalomra semmi ok, itt nem ér véget az elemzés, mivel a különbségek közöttük legalább ennyire szembeötlőek.


ENDURANCE-GYORSTALPALÓ, AVAGY A SZEMÉLYRESZABOTT KOMFORTOS KOMPETÍCIÓ

Két endurance országúti kerékpárról lévén szó, nem lehet nem szót ejteni magáról a kategóriáról. Az endurance kategória olyan komfortos országúti kerékpárokat takar, amelyek kifejezetten nem versenyzésre, hanem hétköznapi felhasználásra lettek kifejlesztve. Ennek megfelelően kényelmesek is, ez elsősorban anyaghasználatban és geometriában nyilvánul meg, amely két tényező szoros kapcsolatot ápol azzal a végeredménnyel, amelyet kerékpározás közben érzékelünk.

Ennek tükrében érdemes vizsgálnunk tesztünk két alanyát, a Pinarello X1-et és a Wilier Gardát is.

Alapvetően, mind a két kerékpár ugyanazt a vásárlóközönséget célozza meg. Azt a vásárlót keresik, akik középosztálybeli jövedelemmel rendelkeznek, van némi kerékpáros kultúrájuk, de nem versenyzők, nem szeretik az ott obligát üléspozíciót és a túlzott keménységet sem. Továbbá, szeretnek hosszabb távokat tekerni, és nem ijednek meg a rosszabb utaktól sem.

Mind a két szóban forgó modell a belépőt jelenti a prémium olasz országútik világába, de annyit elöljáróban elmondhatok: a két gyártó egészen más megközelítést választott a kérdés megválaszolására.


VÁZAK, ALAPOK – AVAGY AMIRE AZ ÉPÍTMÉNY KERÜL

A Wilier Garda váz NS-MOD high modulus karbonból készült, amely a gyártó egyik saját fejlesztését jelenti, és tulajdonképpen a komplett Wilier-másodvonal megalkotására ezt az alapanyagot választotta az olasz vállalat. A Garda esetében teljes kábelintegrációval találkozhatunk és természetesen tárcsafék fogadására alkalmas verzióról beszélünk.

A Pinarello X1 a TorayCa T600 UD prémium szénszálas szövetét választotta, amely elsősorban a kényelemre van kihegyezve, így tökéletesen alkalmas ehhez a kerékpárhoz. Itt is teljes kábelintegrációt (TiCR) kapunk és természetesen tárcsafékes kialakítást.

Össztömegben két nagyon hasonló kerékpárról beszélünk, amelyek tömege középméretben (festéstől és felszereltségtől függően) 8 és 9 kg között helyezkedik el valahol. Ellenben két különbség azonnal szembeötlő, amely ha jobban belegondolok tulajdonképpen nem is csak kettő.

Az egyik, hogy geometriában látványosan eltér a Garda az X1-től. A Garda egy klasszikus all around/endurance országúti geometriát kapott, amely annyit tesz, hogy nem a vegytiszta endurance karakterjegyeket viseli magán, hanem annál egy picit sportosabb, de mégis a komfortosba hajló geometriai adottságokkal találkozhatunk. Ellenben, az X1 egy vegytiszta endurance geometriával bír, abszolút minden négyzetmilliméterében a kényelemre van kihegyezve. A Garda a klasszikus hatféle méretverzióban érhető el (XS-től XXL-ig), míg az X1 kilencféle méretben - 430-tól 600-ig. Ez nyilván nagy előny az X1 szempontjából, hiszen, ha nem is vesszük figyelembe a Pinarello-tól jól ismert rendkívül cizellált méretkialakítást, magában az a tény, hogy kilencféle méretben érhető el, nagyban elősegíti, hogy mindenki a lehető legpontosabban megtalálja a neki legmegfelelőbb méretet.

A második dolog a tyre clarence, azaz, hogy milyen ballonosságú gumit képes a váz fogadni. Itt elvileg nincs különbség, hiszen a gyári ajánlás szerint mind a kettőbe maximum 32 mm-es gumit lehet belerakni, azonban a Pinarello X1 ebben is egy picit továbblépett, mert egyfelől kapásból 32 mm-es Pinarello P7-el szerelik, másrészt (kipróbáltuk), bizonyos gumigyártók termékei közül még akár a 35 mm-es is probléma nélkül beleapplikálható.

Ami még különbség, az a formanyelvben és a felületkezelésben érhető tetten. Ebben viszont az X1 egy valóban másik szintet képvisel, és talán mondhatom: nem pusztán a Gardához képest. A Garda egy klasszikus szép all around/endurance országúti kerékpárváz benyomását kelti, míg az X1 a totális fényűzés luxusát kínálja már ezen az árszinten is. Mindig el szoktam mondani, hogyha 100 gyártó egy-egy nyers (tehát festetlen) vázát letennénk egymás mellé, bárki megmondaná azonnal, hogy ezek közül melyik a Pinarello. S ez nagyobb fegyvertény, mint amit elsőre feltételeznénk róla. A Garda minden elemében megfelel a kategória igényeinek, míg az X1 bármely aspektusában túlmutat azon. Akár a formanyelvet, akár a felületkezelés bonyolultságát és színvonalát nézzük, az X1 egész egyszerűen egy másik univerzum bármely versenytársához képest.


FELSZERELTSÉG

Kosárlabda nyelven szólva boxscore statisztikákban nagyon hasonló képet kapunk. Mind a két szóban forgó országúti kerékpár a Shimano 105 vadonatúj 2x12-es szettjével és a szintúgy Shimano RS171 kerekekeivel lett szerelve. Ha ezt nézzük, akkor tulajdonképpen, mondhatjuk, hogy ez egy több, mint igazságos összehasonlítás, azonban különbségek azért ezzel együtt is akadnak.

Az első különbség a kokpit-ban érhető tetten, és itt megint nem apróságokról beszélhetünk. A Pinarello az egyetlen olyan kerékpárgyártó a világon, amely minden egyes részegységet maga fejleszt le házon belül a kerékpárjaihoz – MOST néven.  Míg más prémiumok a Deda-FSA-Ritchey-Vision négyesfogattal dolgoznak, és ahhoz terveznek vázakat, addig a Pinarello, mindent maga fejleszt le.

De mi az a minden? Kormány, kormányszár, nyeregcső, spacer-ek, kormánybandázs, de még a nyerget és nyeregcsövet összekötő elemet is házon belül 3D nyomtatják. Nincs másként ez az X1 esetében sem: ki kell mondani, még ezen a szinten is egy olyan szemlélettel találkozhatunk, ami teljességgel egyedülálló a komplett piacon. A nyeregcső karbonból készült, egyedi kialakításban, külön ehhez a vázhoz. A kormány és kormányszár esetében a teljes kábelintegrációt valami olyan éteri igényességgel oldották meg, amely egész egyszerűen példátlan.

A Garda esetében a Ritchey a beszállító és minden korrekt módon, jól szerelhető verzióban lett kivitelezve. Azonban a nyeregcső egy normál 27,2 mm-es alu Ritchey, a kok-pit pedig, úgyszintén a Ritchey-től jött, ugyanazzal a megoldással, amivel mondjuk, a Trek vagy a Specialized dolgozik.

Az X1 esetében még külön említést tennék arról a gyorszár megoldásról, amit ezen a kerékpáron IS alkalmaznak. Egész egyszerűen el vagyunk ájulva. Nincsen kilógó gyorszár, nem kell az embernek imuszkulcs készletet magával vinnie, egyszerűen egy gömbőcöt kihúzunk, és azzal lehet az átütő tengelyt kicsavarni és kiszedni. Pazar.

Végül pedig, ami még különbségként felhozhat, az a gumi. A Wilier Garda a Vittoria Zaffiro Pro Graphene 2.0 28 mm-es gumijait használja, míg az X1 a már korábban is említett Pirelli P7-et 32 mm-es kivitelben.


MENET KÖZBEN

S akkor nézzük, mit tud a két paripa menet közben!?

A Garda egy igazi all around országúti kerékpár érzetét kelti. Minden a helyén van, érezzük, hogy ez egy olasz bringa, ahogy fordul, ahogy reagál, az egész egyszerűen félreérthetetlen. A Garda esetében talán nem is azon van a hangsúly, hogy endurance, hanem azon, hogy mindent jól kell csinálni. Nyilván, nem úgy gyorsul és nem az az érzet, mint amit egy Filante SL tesztelésekor érzünk, és nem olyan egy rosszabb úton, mint egy gravel kerékpár, de mindenben jó! Semmiben nem vall szégyent, megőrizte azt a kerékpározási élményt, amit egy Wiliertől várunk, de kétségkívül egyel komfortosabb verzióban.

Az X1 egy más karakter. Nagyon kényelmes. S mégsem puha. Nem tészta, nem nyeklik, merev és hatékony marad, azonban mindenekelőtt hihetetlenül komfortos. Az irányíthatóság összetéveszthetetlenül Pinarello – le sem tudná tagadni. Egyben van az egész, de más karakter, mint a Garda. Itt mindenekelőtt a kényelmet tartották szem előtt és abból álmodtak meg egy Pinarello-t, míg a Garda esetében a wilierséget vették alapul és abból lett egy inkább all around, mint endurance végeredmény.

Az új 2x12-es Shimano 105-ös szett kiválóan funkcionált, semmilyen hiányosságot nem tudnék felhozni, és azt gondolom, teljesen rendben van, hogy ez a Shimano legjobb mechanikus szettje jelen pillanatban (hiszen az Ultegra és a Dura Ace már csak elektromos (Di2) verzióban kapható).

Az RS171 Shimano kerekek nem a legkönnyebbek, viszont elnyűhetetlenek és ide éppen ilyen kerekekre van szükség, így tulajdonképpen ezzel is meg voltam elégedve.

Ami viszont érdekesebb, az a gumik kérdése. Az X1-ben lévő Pirello P7-es gumiktól nem voltam elájulva. Míg a Gardában lévő Zaffiro Pro-k nagyon jól funkcionáltak, és tökéletesen megfelelnek a felhasználás adta kihívásoknak, addig ez a P7 nem egy telitalálat. Nem tapadt valami jól, s bár defektet nem kaptam vele, de 5 bar nyomás felett kifejezetten kellemetlen volt a futása a nagy ballonosság ellenére is.

 

ÁRAK, MELYIKET AJÁNLJUK - VERDIKT

A Garda akciósan jelen cikk megírásnak pillanatában 1 000 000 Ft magasságában kóstál, míg az X1-ért nagyjából 1,5 millió forintot kell leszurkolni.

Hogy melyik a jobb kerékpár, ez – azt gondolom – nem kérdés. Az X1 méltó a Pinarello névhez és szokásukhoz híven ez a modelljük is valamilyen mértékben az összes konkurens felett lebeg amolyan etalonként. Viszont árban a Garda másfélszereséről beszélünk ugyanazzal a felszereltséggel.

Az a véleményem, hogy aki a legjobbat szeretné magának megvásárolni ebben a kategóriában is, annak a Pinarello X1 az adekvátabb választás. A váz minősége, kidolgozottsága, felületkezelése és természetesen a méretválaszték miatt is. A kok-pit minősége és az összkép is az X1 mellett szól, azonban ennek ára van. Ez nem biztos, hogy mindenkinek megéri a másfélszeres szorzót.

Főleg, hogy azért itt egyéb különbségek is vannak, például az, hogy a Garda egy picit másmilyen országúti kerékpár. Másképp endurance és nem is elsősorban erre van kihegyezve. A Garda egy mindenes országúti összetéveszthetetlen olasz jegyekkel és élménnyel, az X1 pedig egy luxustermék, azoknak, akik meg szeretnék ízlelni a Pinarello-érzést, de nem áll rendelkezésükre 6 millió forint ilyesfajta élvezkedés céljából.

A Garda a belépő az olasz prémium országútik világába, és ehhez mérten ár/érték arányban nagyjából verhetetlen. Az X1 pedig, egy hamisítatlan Pinarello, luxusminőségben – a legigényesebbek számára.

Téged melyik szólít meg?

kövess minket!

Speciális ajánlatainkért, exkluzív termékeinkhez, információkhoz kövess be minket!