A Pinarello nem tétlenkedett a mindent megnyerő Dogma F8 és annak különböző komfortosított, tárcsafékes és egyéb változatainak megjelenését követően sem. Ennek megfelelően több mint fél évvel a mindenkori Pinarello csúcsmodellek eredeti rendeltetésének számító Tour de France előtt, a trevisoi vállalat egy új topmodellel rukkolt elő, amely a Pinarello Dogma F10 nevet kapta.
A legendás olasz kerékpárgyártó cég láthatólag meg van elégedve azzal a teljesítménnyel és nimbusszal, amely a Dogma F8-at övezi, és ami nyilvánvalóan az eladási mutatóikban is tetten érhető. Ami nem is csoda, hiszen Christopher Froome már két Tour de France elsőséget jegyezhet saját ilyen fantázianevű kerékpárjával (és egyet annak elődjével, a Dogma 65.1-el).
A Dogma sorozat mindenkori sikerei természetesen elválaszthatatlanok a Team Sky-tól és elsősorban Chris Froome-tól, akinek a mindenkori visszajelzései több mint jelzésértékűek az olasz családi vállalat számára. Így születhetett meg minden idők talán legvágyottabb országúti kerékpárja, a Pinarello Dogma F8. Ez az országúti kerékpár egy merőben új formavilágot és gondolkodásmódot hozott az olasz vállalat portfóliójába, amely hosszú évekre újradefiniálta a legendás Pinarello-identitást.
Ennek a váltásnak még előfutára is volt, méghozzá a pont egy évvel korábban megjelenő Il Bolide nevű időfutam-orgia, amely jól jelezte azt az elkerülhetetlen változást, amely mára az egész Pinarello paletta természetes alapját képezi.
Az F8 nem csak merevebb, jelentősen könnyebb és korszerűbb lett – hanem egyszerűen más. A Dogma F8-on mutatta be a Pinarello a Toray legújabb csúcs karbonszövetét, a T1100 1K-t, amely minden idők legmerevebb, legkönnyebb és egyben legdrágább szénszálas szövete. Ez magában még nem lenne akkora reveláció, hiszen a legendás vállalat mindig is élen járt a prémium anyagok használatában, az előző Dogma szériánál alkalmazott, szintén Toray 65HM1K is a legjobb, és legdrágább karbon szövet volt az akkori piacon.
Ami viszont hatalmas meglepetés volt, hogy Dogma F8 szakított a régi jól megszokott Pinarello-jegyek zömével. Az első és legfeltűnőbb változás a hullámok eltüntetése volt. Természetesen továbbra is van Onda villa, és vannak hajlítások a váz különböző részein, de aki látott már Pinarello-t a 2014 előtti évekből, az tudja, mit értünk a „hullám”, illetve az „eltüntetés” kifejezések alatt… Ez persze nem az egyetlen lényeges változtatás a korábbi évekhez képest, elég, hogyha a Pinarello korábbi az aerodinamikához való viszonyulására gondolunk, majd megnézünk egy F8-at. A Dogma F8 nagyrészt az aerodinamikáról szól, méghozzá olyan perfekcionális módon, amelyre a piacon csak nagyon kevesen képesek. S természetesen a kerékpár teljes karakterisztikája óriási változásokon esett át, elég csak a homlokcső vagy az ülőcső megoldásaira rápillantani.
Összességében véve egy teljesen új irányvonalról beszélhetünk a Dogma F8 esetében, amely hosszú évekre meghatározta a Pinarello által kívánatosnak vélt irányvonalat, s amely nem sokban emlékeztet az olasz márka korábbi arculatára.
Itt a történet természetesen nem állt meg, hiszen sorra jöttek ki a Dogma F8 különböző változatai, ilyenek, mint a Dogma K8, a Dogma K8-S, vagy akár a Dogma F8 Disk. Ezek lényegében megegyeznek az F8 által kínált karakterisztikával, vázanyaggal és vonalvezetéssel, annyi különbséggel, hogy kifejezetten valamely specifikus területre fejlesztették őket.
A Pinarello Dogma K8-S például egy rendkívül érdekes kísérlet. Egy olyan karbon vázas országúti kerékpárról van szó, amely egy elasztomerrel rendelkezik az egy pontban összeérő támvilláknál, és mintegy laprugó, tulajdonképpen teleszkópként funkcionál. A Pinarello Dogma K8-S-t macskakőre, tehát speciálisan a Paris Roubaix versenyekre fejlesztették ki.
S persze a Pinarello-nál igyekeznek minden területre tárcsafékes országúti kerékpárt is kínálni, amely az új szabvány szerelmesei számára egy kifejezetten üdvözítő hír lehet. A Pinarello tehát nem egyszerűen egy országúti kerékpár csúcsmodellt kínál, hanem abból egy egész palettát, ahol minden igényesebb (és vastagabb pénztárcával rendelkező) érdeklődő megtalálhatja a maga ízlésének leginkább megfelelő csúcskategóriás Pinarello kerékpárt.
A Pinarello Dogma F8 esetében is érdemes írni néhány szót a legújabbkori Pinarello-identitásról. Ha őszinték akarunk lenni, az új Dogma paletta nagy része – talán a Dogma K8-S-t leszámítva – nem arról szól elsősorban, hogy az igények egyre szélesedő körét megkíséreljék mindenáron kielégíteni. Hiszen, ha ez így lenne, akkor – mondjuk a nagyrészt ugyanebben a szegmensben is mozgó Wilier-hez hasonlóan – számtalan cikkben foglalkoznánk a Pinarello OFF-ROAD pelattájával, amerikai presztizsgyártókkal versenyezni akaró MTB-ikkel, vagy az egyre szélesebb gravel és pedelec kínálatukkal.
S míg a Wilier vagy a Bianchi esetében ez valós termékeket és megalapozott elbizakodottságot jelent, addig a Pinarello részéről még csak mocorgás sem nagyon látható a ROAD szegmensen kívül bármely irányba. Akkor viszont miért? Az ok nem bonyolult: az új Pinarello identitás alapját képező Il Bolide, Bolide TT és Dogma F8 modellek formavilágát és technológiai megoldásait minél több modellre igyekeztek átvinni, ezáltal jelezve mind erőteljesebben azt a formanyelvi és tartalmi irányt, amelyet a következő években is követendőnek, illetve kívánatosnak tartanak. S ha teljesen őszinték akarunk lenni, ez a formanyelv nem igazán kedvez/ágyaz meg egy világverő MTB-kínálat megszületésének…
Mert aki, egy hamisítatlan olasz XC gépet szeretne, annak ott ragyog a szeme előtt a Wilier 101X, a 101FX, vagy mondjuk a Bianchi Methanol SL. Aki viszont Pinarello-t akar, az nem egy Dakar rally-győztes terepjáróra, hanem egy Ferrarira vágyik. A Ferrari pedig köztudomásúlag nem készít terepjárót, arra ott van a Maserati Levante vagy az Alfa Romeo Stelvio.
Új Pinarello Dogma akár 800 000 Ft-ért?
A Pinarello-tól nem megszokott módon, a Dogma F8 esetében ismeretes technológiák időközben leszivárogtak a többek számára elérhető árszegmensbe is - ebből lett a Gan széria. Ennek a családnak az a funkciója, hogy ne csak a Dogma-széria formavilágát hozza, hanem annak a technológiai megoldásaiból is jó párat felmutasson harmad-negyed-ötöd áron. A jól ismert Gan, Gan S, Gan RS trión kívül, a Pinarello kínál még kedvező árú gravel bike-ot, tárcsafékes országúti kerékpárt, de természetesen a hölgyek sem maradnak ki a sorból, hiszen létezik mindez különböző pink színváltozatokban – akár külön nők számára megalkotott easy fit geometriával is. A Pinarello Gan családjának a legnagyobb vonzereje ellenben mégiscsak az, hogy a Dogma széria árcédulájának töredékéért kínálnak a Dogmához küllemre megszólalásig hasonló kerékpárokat.
Értelemszerűen, ha túllépünk az első pillantásra is nyilvánvaló hasonlóságokon, beláthatjuk, hogy a különbségek is hasonló mértékűek. Kezdve a felhasznált karbon szövettel, amely az F8-sorozat esetében a már említett Toray T1100 1K (65TON), míg például a Gan-nál T600 UD (24TON), a Gan S-nél T700 12K (24TON), de még az egyébként egészen kiváló Gan RS-nél is „csak” T900 3K (50TON). Ez az, ami elsősorban meghatározza a hajtáshatékonyságot és a kerékpározási élményt, tehát a különbség mondhatni jelentős. Karakterisztikai jellemzőkben - ha nincs is ekkora különbség – nagyon fontos dolgokban nem ugyanazt a szintet kínálja a nagytestvér, mint annak kedvezőbb árú verziói.
Ilyenekre kell gondolni, mint a nyeregcső-szorítás megoldása, vagy a felületkezelés finomsága, ami bár a Gan-szériánál is nagyon magas szintű, de azért a Dogma F8-nál mégiscsak érezhetően/tapinthatóan jobb. S végül ott van a felszereltség, illetve a kokpit kiegészítők, amelyek nem is igazán összehasonlíthatóak, tekintve, hogy a mindenkori Dogma széria kizárólag a váznak megfelelő szintű alkatrészekkel érhető el, és ez a Gan-széria esetében sincs másként.
Amit viszont el kell ismerni, és nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a Gan széria esetében is már nagyon magas szintű országúti kerékpárokkal van dolgunk, hamisítatlan Pinarello paripákkal, amelyek tökéletesen megfelelnek mindenféle használatra, s grátiszban megvan az az előnyük is, hogy messziről úgy tűnhet, mintha egy Dogmán feszítenénk.
A Pinarello Dogma F10 már nem egy ráncfelvarrt változata az F8-as csúcsmodellnek – arra ott van a szuperkönnyű Dogma F8 X-Light – ez már egy teljesen átdolgozott modell, amely azért továbbra is követi az F8 diktálta formanyelvet és a tartalmi elemek jó részét is. De melyek a legfontosabb különbségek? Kezdjük a formával! Ahogy az F8 előfutárának az Il Bolide időfutam kerékpárt neveztem meg, úgy a Pinarello Dogma F10-nek is van egy közvetlen előképe, méghozzá a Bolide TT. Látnivalóak a gömbölyítések a Pinarello Dogma F10-nél, elég csak megnézni a váz fő háromszögének a belső ívét, vagy, ahogy számos helyen lekerekítették az éleket. Természetesen van számokban kifejezhető javulás is, a cég tájékoztatása szerint a Pinarello Dogma F10 váz (820 gramm) 6,3 %-al könnyebb az F8-nál (875 gramm), valamint 7%-al merevebb is elődjénél. Természetesen aerodinamikusabb is lett, de ez már a lekerekítettebb formavilágból is rögtön látható. A Pinarello Dogma F10-et a Team Sky-al közös koprodukcióban tervezte és tesztelte a Pinarello – ez annyi különbséget jelent az F8-hoz képest, hogy ott rajtuk kívül még a Jaguar is segédkezett a műveletben (akkor még a Team Sky hivatalos autós beszállítójaként és szponzoraként). Érdekes, különleges és egyedi a kulacstartónál elhelyezett „mélyedés-forma”, amely egyfelől nagyon jól néz ki, viszont másrészt ezzel kapcsolatban volt némi összezörrenése a Pinarello vállalatnak egy tajvani mérnökkel, aki az ötlet eredetét firtatta…
Külön kitérnék az illesztésekre és a felületkezelés minőségére, ami egészen észveszejtően tökéletes! Itt tényleg azt lehet mondani, hogy a legendás olasz cég a Pinarello Dogma F10-ről nem csak állítja, hogy a világ legjobb országúti kerékpárja, hanem igyekezett is úgy megalkotni azt, hogy ennek a kijelentésnek komoly alapjai legyenek. Chris Froome a Pinarello Dogma F10-et az Etna vulkán lábánál tesztelhette hosszasan és a „Natural Born Winner” nevet adta neki - ami több mint hízelgő. A tömegadatokra visszapillantva azért azt láthatjuk, hogy ennél manapság jóval könnyebb vázak is készülnek, akár olasz, akár amerikai, akár német vagy éppen svájci márkák tolmácsolásában. Azt is tudjuk, hogy olyan cég is van, amely ennél egyszerre könnyebb és kedvezőbb áru vázakat/kerékpárokat kínál.
De olyan nem nagyon van, vagy legfeljebb egy-egy jellemzően másik olasz márka esetében, hogy valaki egy ilyen minden minőségi követelménynek teljes egészében megfelelő, ízig-vérig prémiumterméket, ilyen igényes tervezőmunkával és technológia megoldásokkal ellátva, ilyen elképesztően aprólékos műgonddal alkosson meg, és a végeredmény ennyi jó ízlésről és ilyen magas színvonalú szakértelemről tegyen tanúbizonyságot.
Összességében véve, a Pinarello már megint nem bízta a véletlenre, a Pinarello Dogma F10 egy minden eddiginél félelmetesebb fegyver a trevisoi cég és Chris Froome kezében, gyönyörű köntösben és abszolút prémium megoldásokkal teletűzdelve - fantasztikus minőségben.
A Pinarello Dogma F10 természetesen nem olcsó. A legkedvezőbb árú Shimano-s változat listaára 3 millió forint. Ezért a pénzért a vázszetten kívül kapunk egy hiánytalan 9100-as Dura Ace szettet, Fulcrum Racing Zero C17-es kerekeket és természetesen a legújabb MOST 1K karbon aero talonkormányt és a vázhoz passzoló ugyanebből az anyagból gyártott, szintén aero nyeregcsövet. Ha Campagnolo-t szeretnénk, az is hasonló, 3,3 millió forinttól indul, itt a teljes Super Record szett mellé Shamal Ultra C17-es kerekek, s a fentebb ecsettelt kiegészítők járnak. Egyébként kapható több mint negyven féle felszereltségi változatban a Pinarello Dogma F10, a legdrágább verzióhoz Campagnolo Super Record EPS és Campagnolo Bora Ultra Two kereket tartoznak, az ára pedig, több mint 4,2 millió forint.
De mennyit ér ez a piacon?
Ha azt nézzük, hogy más prémiumgyártók csúcs országúti kerékpárjáért mennyit kérnek a piacon, akkor azt kell mondanom, hogy a Pinarello Dogma F10 nem drága. Egy Wilier Zero.6 is nagyon hasonló árakon kapható, de említhetnénk a Specialized Venge Vias-t, a De Rosa SK Pininfarina Luxury-t vagy a Cannondale Super Six Evo-t is, amelyek szintén legalább ennyibe kerülnek – mi több, van néhány gyártó, akinek az ennél jóval kevésbé impresszív top-országúti kerékpárja akár egy millióval is többet kóstálhat. Természetesen sok példát lehetne hozni még, de a lényeg így is látható: a Pinarello Dogma F10 kifejezetten jó vétel ebben a kategóriában, különösen figyelembe véve azt az éteri igényességet, amivel a tervezőmunka és a gyártási folyamatok során eljártak. Minden kétséget kizáróan a világ egyik legjobb országúti kerékpárjáról beszélünk.
Bár a Pinarello-identitás részleteiben változott, a legfőbb üzenet nem: Csúcsminőség kompromisszumok nélkül, a legjobb anyagokból, prémium szemlélettel. A Pinarello nem hiába az, ami: az országúti kerékpárok Ferrarija.
Speciális ajánlatainkért, exkluzív termékeinkhez, információkhoz kövess be minket!