Wilier GTR Team Pippo Pozzato színeiben
Avagy az olasz középkategória felemelkedésének története
Az idén 111 éves Wilier Triestina vállalat nagy utat járt be a kezdetek óta. Picinyke tradícionális észak-olasz manufaktúraként kezdte meg működését ez a cég is, és sokáig úgy tűnt, talán egy lesz azon patinás talján kerékpárgyártó vállalatok közül, akik manapság szeretnek az alapítási évszámaik mögé bújva pózolni és anekdotázgatni a régi szép időkről, miközben az eladási számaik rohamos zuhanása miatt a végső csőd fojtogató ölelését érzik a mellkasukon. Nem sokon múlt, de a történelem mást tartogatott a Wilier számára, s mára a Rossano Veneto-i vállalatot a világ egyik leginnovatívabb és legsokoldalúbb kerékpárgyártójaként tartják számon.
Saját formanyelv és olasz DNS
A külső megjelenés, és a saját formanyelv kialakítása minden komoly gyártónak rendkívül fontos feladat. Nincs ez másként a Wilier esetében sem. Habár a kezdeti klasszikus geometriával, acél csőszettekből készülő, rézszínű Wilier kerékpárok kora már lejárt (bár vannak még utórezgések) az a tipikus, kifejezetten a Wilierre jellemző mentalitás és formavilág egyértelműen továbbélni látszik. A kerékpár – mint olyan – esetében saját formanyelvről igazából a karbon-korszak beköszöntével beszélhetünk. Előtte a klasszikus átmérőjű és geometriai tulajdonságokkal rendelkező acélvázas országúti kerékpárok között a feliraton kívül esősorban a muffok, esetleg a használt színek miatt tudtunk különbséget tenni. Az alumínium megjelenésével ez egy picit változott, de a szénszálas alapanyagok megjelenése és használata volt az, ami sok gyártónak saját arculatot és egyedi megjelenést tett lehetővé.
Emlékszünk még az első Wilier Cento1-ra a 2000-es évekből?
Aki azt látta, érti azt a természetes evolúciót, amelyen a Wilier kerékpárok végbementek az elmúlt 10-15 évben, és amely változások a mai napig akceptálhatóak és sok millió ember féktelen rajongásának a tárgyát képezik. Ez az olasz DNS. Azon ismertetőjegyek összessége, amelyek egy hamisítatlan olasz terméket megkülönböztetnek bármi mástól, s amelyek kívánatosabbá teszik azt bárminél, amit önkényesen mellé rakunk. A Wilier kétségkívül rendelkezik az olasz DNS-el és azt oly módon formálta a saját képmására, hogy az nemhogy csorbát szenvedett volna, de vadonatúj arculatot és friss mögöttes tartalmat is kapott a már megszokott stílusjegyek mellé.
De mitől Wilier a Wilier?
A Wilier egész termékpalettáján négy nagyon fontos szempontrendszer érhető tetten.
Az egyik a szépségre való ellenállhatatlan törekvés,
amely szépség azt a kompromisszummentes minőséget kívánja szimbolizálni, amellyel a Wilier kerékpárok a kezdetek óta készülnek. Ez egy nagyon fontos pont. Az olasz vállalat nem egyszerűen a kor követelményeinek és divatjának megfelelő termékeket kíván sorozatban legyártani, mert erre igazából már néhány német gyártó is képes. Ők ennél többet akarnak: kompromisszummentes minőséget olyan külső stílusjegyekkel, amelyek egyértelműen lehatárolják/megkülönböztetik őket bármelyik másik kerékpárgyártótól. Amely stílusjegyek híven tükrözik azt a körültekintést és igényességet, amelyek egy Wilier kerékpár megalkotásánál a legfőbb vezérlő elveket jelentik, s amelyek jelzik: nem csak egy kiváló olasz bringáról van szó, hanem egy Wilierről! S ez visszafelé is igaz: egy Wilier kerékpár használata során mindig érezni lehet azt a belső szépséget, amely a pedálozás kompromisszummentes élvezetét jelenti, s amely már az első próba előtt is sugárzik, ha az ember egy ilyen műremekre pillant.
A jellegzetességek közé tartozik a hihetetlenül kiegyensúlyozott geometria, az egyszerű, de leheletfinom formavilág, a különleges egyedi bovden-elvezetések, vagy akár a színek olyan virtuóz és ízléses használata, ami azonnal felismerhetővé tesz egy Wilier kerékpárt. Ez már-már etikai dolog: egy magas minőségű, komoly sportolásra tervezett terméknek nem elég jónak lennie – a szépség és a saját arculat, kötelező velejáró – ezek nélkül nincs komolyan vehető brand, és nem alakul ki az a szívbemarkoló érzelmi kötődés sem, ami egy igazi olasz produktumra oly annyira jellemző.
A második fontos szempont, a kiegyensúlyozott, nagyon sokoldalú termékpaletta.
A Wilier egyik legnagyobb dobása egyértelműen az volt, hogy nyitott az OFF-ROAD szegmens felé. Ez ugyanis lehetővé tette számára egy teljesen új, az olasz kerékpárgyártás iránt addig kevésbé fogékony réteg becsatornázását is. A patinás olasz vállalat évek óta vallja: ugyanolyan minőségű a mountain bike palettája, mint az országúti. Ez nagyon régóta már nem csak egy szimpla törekvés, hanem egy rendkívül erős stratégia, amely eredményeképpen valóban elmondható: a Wilier nem csupán egy régi, olasz, országúti kerékpárokat gyártó cég, hanem egy olyan vállalat, amely a kerékpározás minden területén a legszűkebb nemzetközi élvonalba tartozik.
Jó példa erre az XC versenyzésre szánt platformjuk, a 101-es széria. A Wilier 101X és 101FX minden igényt kielégítő csúcsgépek, amelyek mind menettulajdonságaikkal, mind tömegükkel, mind geometriájukkal, mind általános minőségükkel a világ élvonalába repítették a Wilier MTB palettáját, s amelyeket nyugodtan oda lehet tenni a Specialized Epic HT, a Cannondale FS-I, vagy a Trek Procaliber mellé – mert tudnak annyit, mint ezek. A nyálcsorgatósan csinos külső pedig, már csak hab a totális prémiumminőség királyi tortáján.
Természetesen nem csak XC-vonalon és nem csupán a topkategóriában gurított nagyot a patinás olasz vállalat, már belépőszinten is fantasztikus MTB-ket kínálnak, mint ahogy AM/trail és enduro kategóriában is. A cél pedig – kimondhatjuk – teljesült: a Wilier MTB fronton is ugyanazt a kompromisszummentes minőséget képviseli, mint amit az országúti alapú kerékpárjai esetén.
A harmadik lényeges szempont az egységesség.
A saját arculatról és a szépséghez való természetesen olasz vonzódásról már volt szó, de majdnem ugyanilyen fontos az egységes koncepció alapján megtervezett paletta és az ugyanezt az egységességet sugárzó, modelleket és kategóriákat összekötő design. Kell, hogy legyenek olyan koncepcionális tartalmi és formanyelvi elemek, amelyek egy modellpalettát összekötnek és egységessé tesznek.
Nagyon fontos a közös platform. A Wilier éppen ezért több fronton is igyekszik ennek a lényeges szempontrendszernek megfelelni: Először is, a felhasznált karbon anyagok terén ugyanazt a néhány szövetet használják az összes szénszálas modelljüknél – természetesen más variációkban és más összetételben. Ez egy állandó, nagyon magas szintű, illetőleg rendkívül egyenletes és megbízható minőséget eredményez minden karbon vázas Wilier kerékpár esetében. Ilyen anyag a Mitsubishi által gyártott szuper-karbon, az MR60H (60TON) (pl.: Wilier 101X, Zero.6, Cento1 Air, Twin Blade, GTR SL). Vagy a szintén Mitsubishi MR46H (46TON) (pl.: 501XN, GTR Team, GTR Team Disc, GTR Granturismo). Illetve a Toray két középkategóriás szövete, amelyet viszont a rezgéscsillapítás és a párját ritkító tartósság miatt valamilyen arányban minden karbon vázas Wilier kerékpár esetében használnak, ezek a T700SC (24TON) és a T800H (30TON).
Természetesen nem ez az egyetlen közös pont. Lényeges összekötő elemként tűnnek fel a különböző Wilier-szabványok, ilyenek, mint az IFP, a Cento1 (101) széria kábelintegrálásának a módja, az aszimmetrikus hátsó háromszög, az egységes színskála használata, vagy éppen az a jellemző Wilier formavilág, ami mondjuk a Cento10 Air és a 901TRN között világos rokonsági kapcsolatot teremt.
A negyedik fontos lépés a Wilierré válás rögös útján: a középkategória felemelése
Azt már megszokhattuk egy prémiumgyártótól, hogy a topkategóriában képes csúcsra járatni magát. Magyarán, folytatólagosan tud olyan termékeket lerakni az asztalra, amelyekkel hosszú évekre bérelt helyet szerez magának a kerékpárgyártás arany oldalain. A Wiliernek is számos olyan modellje van/volt már – akár ROAD, akár OFF-ROAD szinten – amellyel számottevő kellemetlen percet okozott a nem kis létszámú piaci konkurenciának. Egy (különösen olasz) prémiumgyártót az különböztet meg egy nem kifejezetten prémium termékeket gyártó vállalattól, hogy míg előbbi rendszeresen képes az ilyesfajta performanszokra, addig utóbbi legfeljebb egyszer-egyszer villan, hogy aztán újra bele süppedjen a középszerűség ragadós mocsarába…
A patinás olasz kerékpárgyártó azonban nem állt meg itt, és az OFF-ROAD felé való tornádó erejű nyitás után húzott még egy olyat, amilyet semelyik másik nagy múltú vállalat sem mert: felemelte a középkategóriát.
Mit gondolunk, a Wilier a cég a 110. születésnapja alkalmából mivel lepte meg a kerékpározás iránt érdeklődő nemzetközi publikumot? Nem, nem egy Ferrari-vörösben pompázó aerodinamikus országúti rakétával, mert a Cento10 Air már a 111.-re készült.
A 110. jubileumra két dologgal készült a Wilier.
Egyrészt
egy teljesen átdolgozott AM/trail MTB platformmal – és legnagyobb dobásként, a 101X névre hallgató XC orgazmussal. A 101X modell sikerében annyira bíztak, hogy első lépésként teljesen felújították az XC szponzorációjukat, és a rendkívül sikeres Wilier-Force csapatukat többek között egy MTB maraton világbajnokkal tuningolták fel. Második lépésként pedig, a Dolomitok szívében, Cortina d’Ampezzo-ban saját, profi MTB maraton versenyt szerveztek Cortina Trophy néven, ami azonnal hatalmas sikert aratott – és amelynek címerállata hogyhogy nem a Wilier 101X lett. A számítás tehát bejött, ez a modell tűnik eddig a Wilier magasan legsikeresebb próbálkozásának OFF-ROAD téren.
Másrészt,
bemutattak egy új, a középkategória szinte teljes spektrumát körbeérő országúti kerékpár szériát – megszületett a GTR-család.
A GTR-család tündöklése, és a Wilier GTR Team, mint a piac legjobb ajánlata
Most azon túl, hogy az előbb említett két húzást a De Rosa, a Colnago vagy akár a Pinarello soha nem merte volna meglépni, azért ez már önmagában is egy jelzésértékű gesztus.
Gesztus a piac és a konkurensek felé: mi elég bátrak vagyunk egy ilyen váratlan lépéshez is, és gesztus a kerékpáros társadalom felé: mi mindenkire gondolunk, és mindenkinek igyekszünk a legjobbat nyújtani a pénzéért.
A GTR-család igazi sikerrecept alapján készült. Legendás alapokon nyugszik ugyanis már a koncepció is, kezdve az Izoard XP-vel, később a Granturismo-val, majd közvetlen előfutárként ott volt a GTR Granturismo, amely soha addig nem látott népszerűséget szerzett a Wiliernek.
Nos, a GTR család szintet lépett még ezekhez képest is. Hiszen itt az egész komfortosított középkategóriát felújították és komplett kis platformokat kínálnak ezen belül is. A három fő kiindulópont a GTR Granturismo, ami többé-kevésbé változatlan formában kapható, de már kizárólag Shimano Tiagra-szettel – ezt szánják a középkategória aljának. A paletta tetejét a GTR SL jelenti, amely már egy teljesen új tervező munka. A GTR SL 2016-ban a maga kategóriájában még az „Év kerékpárja” megtisztelő címet is elnyerte. Nem is csoda, hiszen itt is elmondhatjuk a kötelezőt, amit a Wiliernél már oly sok modell esetében: nem nagyon van ennyi pénzért konkurense. A GTR SL-nél már használják a Mitsubishi MR60H (60TON) elnevezésű szuper karbonját, amely egyébként kizárólag a milliós csúcsgépek privilégiuma. Vázkarakterisztikában is hibátlan, hiszen a BB386-os középcsapágy-szabványt leszámítva az összes csúcskategóriában használatos jellemzőt tudja, ilyeneket, mint: aszimmetrikus hátsó háromszög, IFP, integrált villa, integrált bovdenezés, 27,2 mm-es nyeregcső, tapered fejcső, Smooth reardesign és integrált karbon papucsok – ezen kívül tud fogadni 28 mm-es gumikat is. Mindezt 1 kg alatt!
S ez még nem minden, ennél a kerékpárnál már minden egyes vázméret egyesével meg van tervezve, amely teljesen unikális ebben a kategóriában. A GTR SL annak ellenére, hogy egy komfortos országúti kerékpár, nagyon sportos menettulajdonságokkal rendelkezik, ott, ahol kell bizony merev és még egy picit aerodinamikus is. A geometriáról még ennyit érdemes elmondani, hogy a méretenkénti tervezés nagyon látszik rajta, tényleg minden méretben nagyon jó! S ami még igazán üdvözlendő, hogy nem tolták el az alapkoncepciót sem, hiszen ez a bringa nem lett sem túl agresszív, sem túl turistás – egy igazi vadállat, de mindezt ésszerű keretek között, a komfortot mindig szem előtt tartva. Komfortosított változata a Wilier GTR SL Endurance. A harmadik – és legnépszerűbb – típus pedig, a GTR Team.
De miben más GTR Team? A Wilier GTR Team lényegét tekintve közel ugyanaz, mint a GTR SL!
Tehát, amit leírtam fentebb a GTR SL jellemzéseképp, az ugyanígy igaz a GTR Team-re is, leszámítva a felhasznált karbon vázanyagot, ugyanis a GTR Team esetében a Mitsubishi/Toray 46TON/30TON UD kombinációt használják, amely még megfelelően merev, és emellett nagyfokú kényelmet biztosít, a Wilier GTR Team váz tömege pedig 1 190 gramm M-es méretben. A különbségek sora viszont eddig tartott, amely természetesen nem kis különbség, de ha azt vesszük, hogy egyébként ugyanarról a kerékpárról beszéltünk már mindjárt nem annyira szembeötlő. Természetesen a GTR Team esetében is minden egyes vázméret egyesével meg van tervezve és rendelkezik pontosan ugyanazokkal a karakterisztikai jellemzőkkel, mint amelyekkel a GTR SL.
Ez egy elég könnyű, de merev, komfortos és egy kicsit aerodinamikus karbon vázas országúti kerékpár, amely több szempontból is teljesen egyedülálló. Először is, az, hogy ilyen anyagokból, ilyen tervezőmunkával és ilyen karakterisztikai jellemzőkkel ebben a kategóriában bármit is lehet kapni, az már magában is figyelemre méltó, de a slusszpoén természetesen az ára: a 449 000 Ft-os kezdő akciós alapár Campagnolo Veloce-szettel, vagy 499 000 Ft-os ugyancsak akciós ár Shimano 105-ös alkatrészcsaláddal, nyugodtan kimondhatjuk – egyedülálló a piacon. Nincs még egy gyártónak még egy olyan terméke a középkategória ezen szegmensében, amely ennyi pénzért akár csak hasonlóan erős lenne. Olyannyira nincs, hogy ezen az árszinten már tényleg le kell mennünk a nem túlzottan vonzó márkák legmélyebb bugyraiba, ahhoz, hogy egyáltalán találjunk valami olyasmit, ami legalább felszereltségében hasonlót nyújt, mint a GTR Team. Ennek a vázszettnek a szintjén pedig még közepesen magasan jegyezett gyártók is 7-800 000 Ft cédulákat lobogtatnak. A GTR Team-nek is van komfortosított változata, GTR team Endurance néven, s van tárcsafékes verzió is: ez a GTR Team Disc.
Miért válaszd a GTR Team-et?
A Wilier nagyon megtalálta azt a hangot, amely közérthetően szól a prémium-kategóriát megvásárolni nem tudók/nem akarók tömegeihez is. Ez valóban fontos lépés, hiszen az igényes kerékpárosok túlnyomó többsége sem a 2-3 millió forintos kategóriát vásárolja, és ez nem csupán Magyarországon van így. A 2-300 000 Ft-os árszinttől a körülbelül 800 000-1 000 000 Ft-os kategóriáig tart az az ív, amely magában foglalja azt az amatőr kerékpárost, aki hajlandó költeni erre a sportra, és akinek a kerékpározás a legnagyobb szenvedély az életében. Ők a kerékpáros társadalom tartóoszlopa – középosztálya.
Azonban az 1 millió forinthoz konvergáló gépek pedig már elég drágák ahhoz, hogy érdemes legyen egyel alacsonyabb árfekvésben is olyan terméket gyártani, amely ezt a közeget, ezt a réteget a lehető legmagasabb szinten kiszolgálja.
A Wilier GTR Team erre született – ez a küldetése!
A Wilier GTR Team természetesen nem „csak” ajánlott bárkinek. Amellett, hogy egy sziporkázóan magas színvonalú vázról van szó a Wilier GTR Team esetében, kiváló tömegadatokkal és remek választható alkatrészekkel – ez még nem minden.
Hiába kiváló valami, és hiába kiugróan jó az ára is, ha a szemnek nem okoz örömöt ránézni. A GTR Team esetében – nem meglepő módon – erre is kiemelt figyelmet fordítottak. Ez a kerékpár gyönyörű. Nem csak a kategória kínálatához képest, hanem amúgy is, abszolút megállja a helyet önmagában – mindenféle hasonlítgatás nélkül.
GTR Team Pippo Pozzato színeiben
S itt van egy új, már papíron 2018-es változat is, amely ugyanabban a színváltozatban és összeállításban készül, mint a Wilier-Selle Italia csapat Cento10 Air-ei. Vörös-fehér váz fluo sárga Ursus kerekekkel. Ez azon kívül, hogy rendkívül impozáns, megint csak egy üzenetet hordoz magában és egy gesztust sugall: Látod, neked is lehet ilyened!
A Wilier GTR Team ezen változata a vázszett kialakítása szempontjából nem különbözik a 2017-estől. Tehát a váz ugyanaz, a festésben, illetve a felszereltséget adó alkatrészek összeválogatásában történtek változások.
A GTR Team-nek ebben a színváltozatban és konfigurációban (105 2.0-val és Ursus Izar Fluo Label kerekekkel) 607 990 Ft a listaára, és 539 000 Ft-os akciós áron lehet megvásárolni. Ugyanez full Shimano Ultegrával és ugyancsak Ursus Izar Fluo Label kerekkel 760 000 Ft-ba kerül, de ez is elérhető bevezető akciós áron, 679 000 Ft ellenében.
Végszó
A Wilier a GTR-családdal nyitott abba az irányba is, amelyhez bátorság kellett, és meg volt a veszélye annak is, hogy ez a brand leértékelésével járhat. De nem így történt. Mertek, és nyertek. Az országúti középkategória a patinás olasz vállalat eladásainak az egyik alapköve lett mára. A GTR-famíliát, s azon belül is ezt a gyönyörű, tűzvörös GTR Team-et pedig, mindenkinek melegen ajánlom – nemtől, kortól és kerékpározási tudástól függetlenül.