Napjaink egyik, ha nem legnépszerűbb kategóriájáról van szó. A felkapottsága egész egyszerűen vitathatatlan. A gravel divízió egyszerre harapta meg az országúti szegmens endurance részét, tépázta meg a teljes XC MTB divíziót, illetve minőségi kerékpárok tekintetében a cross trekking kategóriát egyenesen megsemmisítette. A sikere részben még indokoltnak is tekinthető.
Mi a siker titka? A gravel kategória elsőszámú princípiuma, hogy egyetlen kerékpárt kínál mindenre – de koskormánnyal. Olyan kerékpár természetesen nem létezik, ami mindenre jó, és ez alól a gravel kategória sem képez kivételt. Így ma már a gravel deffiníciója inkább az, hogy olyan koskormányos kerékpár, amely egyszerre alkalmas aszfaltra, könnyebb terepre és – amennyiben rendelkezik szemekkel – túrafelhasználásra is. Tehát, mondhatjuk: a sokoldalúsága megkérdőjelezhetetlen.
Ez a sokoldalúság - illetve az, amit egy ilyen kerékpár effektíve tud – a legtöbb felhasználó számára kielégítő, így a népszerűsége ebből a szempontból teljes mértékben érthető.
Természetesen, gravel kerékpárban is többféle alcsoporttal találkozhatunk, van olyan, ami kifejezetten versenyzésre való, van olyan, ami inkább komfortos hobbifelhasználásra, és olyan is van, ami túrázásra, szemekkel, málházható kivitelben. Mondanom sem kell, hogy vannak keresztkategóriák is, példának okáért egy versenyzésre szánt gravel kerékpár ma már jó eséllyel málházható is, így akár hosszú távú versenyzére, de még túrázásra is alkalmas lehet. Ugyanez igaz a geometriára is: vannak olyan gravel modellek, amelyek a csapágyesést leszámítva teljesen országúti geometriával rendelkeznek, mindeközben vannak olyanok, amelyek XC MTB-re hajazó szögekkel és csőhosszokkal bírnak – ez utóbbiak rendszerint a kényelmesebbek, előbbiek a teljesítményorientált felhasználásra tervezettek.
Persze, azt is hozzá kell tenni, hogy bármennyire is közkedvelt jelen pillanatban ez a szegmens, a legtöbben úgy választanak gravel-t hogy igazából nem biztos, hogy arra volna szükségük. Értem ez alatt azt, hogy meglehetősen kevesen mennek valóban terepre (nem, a 80 méternyi földút, vagy murva nem számít terepnek), s szinte csak a rossz magyar aszfaltutak miatt szeretnének gravel-t. Pedig, egy endurance országúti erre a felhasználásra minden elemében alkalmasabb volna, kezdve a kerékpár tömegével, az üléspozíción át, egészen az áttételezésig – a legtöbbeknek, tehát, egy endurance országúti kerékpár ideálisabb választás.
Ettől függetlenül, a gravel valóban sok szempontból ideális választás, főleg, ha az ember előzetesen feltérképezi magában, mire is szeretné pontosan használni, illetve hol?
Ezt tettem magam is. Nézzük, tehát, eddigi tapasztalataim alapján a különböző árszegmensekben én milyen modellt választanék, illetve melyiket ajánlom nektek megvásárlásra?
Sok minden felmerülhet itt, itt van például az örökzöld Wilier Jena, ami már időtlen idők óta megtalálható a Wilier palettáján. Vagy lejjebbi árszegmensben, választhatjuk a Jaroon-t vagy a Jareen-t is.
Én viszont, a Pinarello Grevil F1-et választottam, amely bár jelentősen feljebb van árban, mint az előbb említett három modell, viszont belefér a fentebbi árba, és minden egyéb tekintetben is nekem ez áll a legközelebb a szívemhez és a személyes preferenciáimhoz. Először is, mert gyönyörű. Aztán, mert könnyű, és mert olyan minőséget kínál minden négyzetmilliméteren, hogy az minden elemében egyedülálló. Egyszerűen csodálatos.
Mindenképpen, a 2x12-es Shimano GRX-el vásárolnám meg, és ez a szín is nagyon tetszik nekem.
Úgyhogy, én ebben a kategóriában a Pinarello Grevil F1-et választanám!
Annyira jó, hogy a Wilier Rave SLR ID2 akciós áron belefér ebbe az árba. Ugyanis, ez egy dedikált csúcsmodell és így nem is kellett sokat agyalnom, hogy őt válasszam-e? Természetesen, a Pinarello Grevil F3 egy meglehetősen vonzó ajánlat, és ha csak a formára mennék, el is gondolkodnék rajta, de így ez nem volt kérdés – a Rave SLR ID2 nyert! Jól is néz ki, nagyon könnyű is, csúcskategóriás karbonból van, GRX Di2-val (az egytányéros verzióval!) és most ráadásul akciós áron – természetesen, zöld színben!
Úgyhogy, én ebben a kategóriában a Wilier Rave SLR ID2-t választanám!
Itt sem volt kérdés, hogy a Pinarello Grevil F7 lesz a befutó – már csak azért is, mert nekem is (és Mártának is!) van egy ilyenem. Nagyon könnyű, hihetetlen, teljességgel unikális minőséget kínál egészen apró részleteiben is, és persze gyönyörű. Nekem mind a két szín tetszik, de a lila talán egy kicsit jobban.
A geometriája egyszerre alkalmas teljesítményorientált felhasználásra és nagyon hosszú túrákra is, így a Grevil F7 egy igazi telitalálat. Karbon kerekekkel, 2x12-es Shimano GRX Di2 szettel és minden földi jóval. Ebben az árszegmensben én megmondom őszintén, el sem gondolkodtam, hogy mást válasszak.
Úgyhogy, én ebben a kategóriában a Pinarello Grevil F7-et választanám!
Határ a csillagos ég, ugye? S ha ez így van, akkor a minőségben is legyenek már álmaink! Nem lenne igaz, ha azt mondanám, hogy van komolyan vehető versenytársa a Pinarello Dogma GR-nek. Van egy az üzletben és minden nap megnézem, annyira csodálatos. Ha nem országútin ülnék az esetek 90%-ábban, már nem az üzletben, hanem otthon nézegetném a szombámba a külön neki odaopponált szentélyen nap, mint nap.
Egész egyszeráen nem hiszem, hogy ennél létezhet bármi feljebb. A világ legdrágább karbonszövetéből készült (TorayCa M40X), integrált karbon kormány (amire saját, házi fejlesztésű könyöklő is szerelhető!), Princeton karbonkerekek és SRAM Red AXS 1x13 XPLR szett. Verhetetlen. Minden szempontból tökéletes.
Úgyhogy, én ebben a kategóriában a Pinarello Dogma GR-t választanám!
Én ezekben a kategóriákban ezeket a kerékpárokat választanám. Magamnak. Te pedig, lehet, hogy egyetértesz ezzel, és lehet, hogy nem. Mindenesetre, hamarosan jövök a következő résszel, ahol a kedvenc pedelec kerékpárjaimról lesz szó.

Speciális ajánlatainkért, exkluzív termékeinkhez, információkhoz kövess be minket!