A Wilier – azt hiszem – valaha volt legnagyobb project-jéről fogunk ma beszélni. Illetve én írok róla, ti pedig, elolvassátok – ma is ezt az unalmas munkamegosztást tudom felajánlani, de majd még dolgozunk rajta... szóval, Wilier Supersonica SLR.
Az talán köztudomású, hogy minden kerékpárgyártó vállalatnak az időfutam kerékpárok jelentik a legnagyobb kihívást. Ezek a legnagyobb szabású project-ek, magyarán ezek járnak a legnagyobb invesztítummal pénzügyi, időbéli, szakmai és talán minden egyéb felmerülő szempont alapján is. Ennek következtében, talán az sem meglepő, hogy egy ilyen munka végeredménye rendszerint hosszú évekig velünk marad, sokszor nem is egy ráncfelvarráson átesik, mire egy új hasonlóba belekezdenének.
Ez persze, logikus. Talán, egy gyártó sincs, ahol az a befektetett energia, pénz és idő, amit beleinvesztálnak egy ilyen project-be, közvetlenül valaha megtérülne, hiszen egyfelől, rendszerint nagyon drága termékekről van szó, másfelől – valljuk be – akárhonnan is nézzük, ez egy rétegműfaj.
S ezen a ponton felmerül a kérdés: akkor vajon, miért csinálják? Ez is magától értetődő, ha belegondolunk. Az egyik ok, hogy az a prémium gyártó, akinek nincs – legalább egy - ilyenje, nem igazán komolyan vehető, a másik pedig, hogy ezeket a fejlesztéseket szemrebbenés nélkül felhasználják más modelleknél is – nyilván egy országúti high end modell megalkotásakor nem jönnek rosszul azok a kész aerodinamikai fejlesztések, amelyeket egy ilyen TT modellnél már megcsináltak.
Sőt, itt nyilván más országúti modellekhez is jól jön ez a tudás, de továbbmegyek, kapaszkodjunk: akár még OFF-ROAD modellek esetében sem haszontalan sok esetben. Erre jó példát szolgáltatnak a Pinarello Grevil F9, Grevil F7 és Grevil F5 gravel kerékpárok, amelyek kifejlesztésekor rendkívül hasznosak voltak azok az aerodinamikai fejlesztések, amelyet már a Bolide F és Dogma F modellek révén rendelkezésükre álltak.
Ugyanis, a tápléléklánc úgy fest, hogy egy fejlesztési irány mindig egy TT bike-al kezdődik, aztán jön az országúti high end, utána pedig, mennek ugyanezek alacsonyabb kategóriákba, míg le nem csorog a legaljáig – legalábbis részben. S mire ez megtörténik, már készül az új időfutam modell terve, és kezdődik az egész folyamat előlről.
Az első konkrétabb emléke mindenkinek a Wilier Twin Foil lehet. Ez a 2000-es évek végén a legendás liliomos gyártó időfutam csúcsterméke volt. Akkoriban, ez egy revelációszerű élmény volt – már esztétikai megjelenését tekintve is – sok hullám, érdekes formák tömkelege, kis tömeg és brutál merevség, továbbá, mindehhez tartozott még egy a korát messze megelőző kormányszerkezet is. Majd ezt követően, érkezett ennek az erősen ráncfellvart verziója, a Twin Blade, amely a 2010-es évek első felében debütált és nem sokkal később készült belőle egy jelentősen barátságosabb árcédulával és egyszerűbb kormányszerkezettel, illetve kiegészítőkkel rendelkező verzió, az volt a Blade.
Ez a két modell hosszú évekig változatlan formában ment, majd jött egy teljesen új platform, ő pedig, a Wilier Turbine névre hallgatott. A Turbine - sok minden más mellett – azért volt egy korszakos modell, mert ez volt az első teljes kábelintegrációval rendelkező időfutam kerékpár, amely ráadásul több elemében kifejezetten triatlonos setup-al rendelkezett. Itt azért megjegyezném, hogy a Wilier volt az, aki országúton is az első volt teljes kábelintegráció terén (is), hiszen a 2015-ben megjelent Cento10 Air előtt még soha senki nem jött ki ilyen kerékpárral. Zárójel bezár.
2022-ben aztán, megjelent a Turbine erősen ráncfelvarrt utódja, és nomen est omen, ez a Turbine SLR névre hallgat és természetesen a cikkem megírásának pillanatában is elérhető, megvásárolható.
S végül, itt van mai főhősünk, a Wilier Supersonica SLR, amely már egy teljesen új (egyben triatlonos) platform, és tulajdonképpen ez ágyazott meg a Verticale SLR-nek is, valamit, gyaníthatóan ugyanez elmondható lesz a Wilier közeljövőbeli országúti kerékpárjainak zöméről is.
Szinergikus kihívás, több hónapos hihetetlenül intenzív munka, illetőleg egy közös projekt, amelyet a Wilier Innovation Lab Stefan Künggel és a Groupama - FDJ Performance Center munkatársaival közösen irányított.
A project célja egyszerű volt: legalább 10%-kal javítani a Wilier időfutam kerékpárjainak aerodinamikai teljesítményét. S mi az eredmény? A Wilier Supersonica SLR, az új TT és triatlon váz, amely közel 16%-kal javítja az aerodinamikai hatékonyságot a Turbine SLR-hez képest. Ez az adat szélcsatornában gyűjtött adatok összehasonlító tesztjeiből derül ki (Supersonica SLR vs Turbine SLR), 50 km/h széllel és 0,3%-os turbulencia tényezővel.
2 prototípus készült, több tucat kilogramm 3D nyomtatás, több mint 50 órányi számítógépes szimuláció, 30 óra a silverstone-i szélcsatorna, a svájci velodrom és a belgiumi országúti tesztek között. Már ezek a számok is rávilágítanak arra, hogy egy ilyen nagy teljesítményű és igényes termék mögött mekkora elkötelezettség és milyen elképesztő mennyiségű munka és anyagi ráfordítás rejlik...
A Wilier meglátása szerint a Superonica SLR nem pusztán a valaha épített legjobb időfutam kerékpár. A Superonica SLR egy igazi technológiai forradalom, amely a legendás olasz vállalat mai innovációs képességeinek a csúcsát képviseli, és mindeközben bemutatja, milyen értékes a világ legtapasztaltabb és legerősebb sportolóival együtt dolgozni. Szép mondat.
A Wilier Supersonica SLR egy tárcsafékes, HUS-MOD + Liquid Crystal ultra high modulus karbon vázas időfutam és triatlon kerékpár, amely nem csak anyaghasználatában, de kidolgozottságában is valóban a létező színvonalak tetejét hozza.
Vázkarakterisztikai jellemzők terén is minden kerek: totális kábelintegráció, aszimmetrikus vázkialakítás, a BB386-os középrész szabvány és mindenek feletti aerodinamika. A Supersonica SLR váz az egyik - ha nem a - legmerevebb a piacon kaphatóak közül és a tömeg + aerodinamikai mutatókban is az egyik piacvezető – példának okáért a legjobb összehasonlított modellhez képest is 16%-al jobbak az aerodinamikai mutatói, ahogy azt már fentebb említettem.
Ennek a high end időfutam kerékpárnak további jellemzői közé tartozik az állítható nyeregsínekkel ellátott integrált nyeregcső, a 28 mm-es országúti gumi fogadására is képes vázkialakítás, a levehető elsőváltó konzol, valamint a bajonett-stílusú villatartó 1 1/8-os csapágyakkal és a beépített elfordulásgátló rendszerrel. A Supersonica SLR váz – természetesen - az UCI által tesztelt és elfogadott.
A Superonica SLR aerodinamikai bővitményeit bárki személyre szabhatja az alkarjának optikai szkennelésével és az azt követő gyártással. Választhatunk a 3D nyomtatott titán vagy a prémium minőségű karbon között. Azért ez így tényleg elég exkluzívan hangzik. A váz egyébként kompatibilis a Profile Design aerobar-okkal is.
Persze, ez elég költséges játék. Ugyanis, akár a 3D nyomtatott titán, akár a szénszálas verziót választjuk, 11 900 €-t kell leszurkolni érte.
A Superonica SLR, tehát, a Wilier valaha volt legjobb időfutam kerékpárja: az innováció csúcsa a Wilier részéről. Ezért még ráadásként kínálnak Neked – a Superonica SLR mellett – egy további, exkluzív és személyre szabott szolgáltatást, amely optimalizálja a kerékpározási pozíciódat, és segít elérni a lehető legjobb aerodinamikai teljesítményt.
Eszerint, a Superonica SLR aerodinamikai tartozékait személyre is szabhatod az alkarod optikai szkennelésével és az azt követő gyártással – itt, ugye, választhatsz a 3D nyomtatott titán vagy a karbon között, ez az ár szempontjából irreleváns.
A legendás liliomos gyártó ugyanezt a módszert alkalmazza az általuk szponzorált World Tour csapatok profi sportolóinak kerékpárjainak testreszabásához is. A szkennelés és a gyártás a legmodernebb műszerekkel felszerelt Wilier Triestina központokban történik.
Állításuk szerint, ha kiváló aerodinamikai teljesítményt szeretnél elérni a Superonica SLR-el, egyeztess időpontot Wilier márkaképvidelőddel (tehát velünk). A szeánsz keretében beszélhetsz a Wilier mérnökeivel, és közösen meghatározhatjátok a TT teljesítményed optimalizálásának módját is.
A csomag ára, amit tartalmaz: mérnöki tanácsadás, biomechanikai analízis, az alkarod szkennelése az erre szakosodott Wilier központban, a karbon vagy titán aero tartozékok egyedi gyártása a Superonica SLR-hez, illetve az aero tartozékok kiszállítása a hivatalos márkaképviselődhöz (hozzánk, tehát).
Hogy a Wilier Supersonica SLR-e a világ valaha volt legjobb időfufam kerékpárja, nem tudom, de hogy a valaha volt egyik legjobb, ez bizonyos.
Olyan mennyiségű munka, pénz és innováció van benne, és emellett olyan szolgáltatásokat is igénybe vehet az ember mindehhez, aminek végeredményénél jobbat, minőségibbet, vagy személyre szabhatóbbat valóban nem könnyű magunk elé képzelni.
Ez egy olasz luxus sportkocsi, abból is a legdrágábbak egyike. A Lamborghini világa azonban, már csak ilyen.
Speciális ajánlatainkért, exkluzív termékeinkhez, információkhoz kövess be minket!