Blog - Technika

Tökéletesség vagy innováció? A prémium középkategória háborúja - Wilier Filante SL-Pinarello F5 összehasonlító teszt


Az egyik legfontosabb összehasonlító tesztünk következik. A prémium országúti középkategória az egyik leginkább kiemelt figyelemmel övezett szegmensünk, ennek következtében a két zászlóshajó részletes összehasonlítása egy rendkívül izgalmas és felelősségteljes feladat.

A Pinarello F5 és a Wilier Filante SL két olyan minden igényt kielégítő, versenygeometriás prémium országúti kerékpár, amelyet épp ugyanarra a célra álmodtak meg mérnökeik, miközben nem is különbözhetnének jobban egymástól. Két gyártó, két világ és két eltérő tervezési és gyártási filozófia ütközik egymással, nekünk pedig, nincs is más dolgunk, mint élvezni ezt a királyi tűzijátékot!

 

A PRÉMIUM ORSZÁGÚTI KÖZÉPKATEGÓRIA – AVAGY SZEGMENS-DNS-EK OLASZORSZÁGBÓL

Már mindjárt az elején pontosítanunk kell, mert itt két versenygeometriás országúti kerékpárról van szó, amelyek a prémium középkategóriába foglalnak helyet. Ez az a szegmens, amelyhez már számos tekintetben lecsorgott az az innováció, illetve azok a karakterjegyek, amelyek a csúcskategóriát jellemzik, a különbség a high end-hez viszonyítva nyilvánvaló - az árcédulákban tetten érhető differencia nem különben.

A Pinarello F5 az olasz vállalat F-családjának prominens képviselője. A divízió csúcsa a Pinarello Dogma F (ezt használja a Team Ineos Grenadiers), alatta pedig, már Dogma nélkül: F9, F7 és F5. Az F5-F7-F9 geometria tekintetében és külső jegyeikben szinte a megszólalásig hasonlítanak a nagy testvérre, természetesen más anyaghasználat, más felszereltség, más tömegadatok, illetve más árcédula mellett. Az F7 és az F9 majdnem ugyanaz, TorayCa T900 UD karbon váz, MOST Talon Ultra Light integrált karbonkormány és MOST Ultrafast Carbon DB kerekek jelentik az alapot. Közöttük a különbséget – a színválasztékot leszámítva – a szett jelenti, az F9 Shimano Dura Ace Di2-vel és SRAM Red AXS-el, az F7 pedig, Ultegra Di2-vel és SRAM Force AXS-el érhető el.

Az F5 vázszett ezzel szemben a TorayCa T700 UD karbonból készült, Shimano 105 Di2-vel, egyedi MOST alumínium kokpittal és Fulcrum Racing 800 DB kerekekkel érkezik. A modell nem titkolt célja, hogy azok, akik nem tudnak/akarnak egy hozzávetőlegesen hatmillió forintos nagyságrendet kiadni egy Dogma F-ért, ők se legyenek megfosztva ettől az élménytől. Tulajdonképpen, a Pinarello F5 jelen pillanatban a legkisebb Dogma, és ezt már megjelenésében, illetőleg az első kerékpározás alkalmával is megtapasztalható élményben tetten érhető.

A Wilier Filante SL a liliomos gyártó all around-aero országúti palettájának kedvezőbb árú képviselője. A csúcs jelen divízióban a Filante SLR, amelyet jelen pillanatban a Team Astana és a Team Groupama FDJ is használ. A Filante SL nem egészen úgy viszonyul a Filante SLR-hez, mint az F5 a Dogma F-hez. Előbbinél ugyanis, nem egy „kis Filante SLR-t” kapunk, hanem itt azt hiszen, ki lehet jelenteni, hogy ez alapvetően egy másik modell. A különbség ebben az aspektusban az, hogy míg az F5 deklaráltan egy kis Dogma, tehát a dogmaság oldaláról közelíti meg a kérdést, addig a Filante SL a kategória kihívásai és elvárásai felől támad - ennek a különbségnek még jelentősége lesz az elemzés további részeiben.

A Filante SL NH-MOD karbonból készült, jelen tesztünkben Shimano 105 Di2-val, Miche Syntium kerekekkel és a Wilier részére a Ritchey által gyártott kokpittal érkezett a modell.

VÁZ, FELSZERELTSÉG, GEOMETRIA ÉS TÖMEGADATOK

A Wilier Filante SL váza hatféle méretben kapható, amely standard-nak tekinthető a kategóriában. Természetesen, aerodinamikus, teljes kábelintegrációt fogad és PF-középrészt fogad. Easy Fit spacer-eket használnak, amelyek nagyon jók és jelentősen megkönnyítik a kokpit időnként szükséges szét, illetve összeszerelését. A Filante SL váz akár 30 mm-es gumit is képes fogadni. Ez a váz (természetesen festés nélkül) M-es méretben 1 010 grammot nyom a mérlegen.

Ami elsőre is nyilvánvaló, az az aero jelleg. S ezzel együtt az a megállapítás, hogy ez a kerékpár elsősorban versenyzésre lett kitalálva. Ugye, azt is tudjuk, hogy a Wiliernél van a versenydivízióban egy climber család is, amelyet jelen pillanatban a 0 SLR, illetve a 0 SL képviselnek – ezek szuperkönnyű, alapvetően mászásra optimalizált országúti kerékpárok.

A Pinarello esetében ilyen sosem volt, ők egyféle modellt készítenek versenyzésre, illetve annak a különböző árfekvésben elérhető verzióit. Ők azt mondják a kezdetektől fogva, hogy egy darab olyan országúti családra van szükség a legmagasabb szintű versenyzésre is, amely egyszerre megfelel minden országúton fellelhető kihívásnak, illetve tökéletesen illeszkedik az összes különböző testalkatú és versenyzési profillal rendelkező felhasználónak az igényeihez. Nos, ennek a filozófiának a legkedvezőbb árú reprezentánsa az F5.

A Pinarello F5 váza 9-féle méretben érhető el, amely kiemelkedő – s nem csak ebben a kategóriában. Méretenként egyesével megtervezett vázról van szó már ebben a kategóriában is, amely szupertartós olasz menetes középrészt, aszimmetrikus kialakítást, Fork Flap-ot, konkáv alsócsövet, FlatBack Profile-t és a piac legintelligensebb teljes kábelintegrációs megoldását (TiCR) kínálja. Az F5 váz 1 100 grammot nyom a mérlegen - festetlenül 53-as méretben, továbbá 30 mm gumi fogadására is képes.  

Itt a nyilvánvaló versenygeometria mellett – főleg használatkor – nyilvánvalóvá válik az all around jelleg. Magyarán az, hogy egy versenyzésre tökéletes alkalmas országúti paripa mellett kapunk egy élménybringát is, amely akár kevésbé jó utakon sem adja könnyen magát, és annak is örömöt okoz, akinek nincsenek versenyzői ambíciói. Erre még a menetpróbát ecsetelő résznél visszatérek.

Geometria terén két virtigli versenyországútival találkozhatunk, azonban a Pinarello esetében a már tőlük megszokott ultracizellált méretválaszték tulajdonképpen mindenkinek esélyt kínál a legmegfelelőbb méret megtalálására. Még idetartoznak a kizárólag a Pinarello-kra jellemző arányok és megoldások, amelyek egy Pinarello-t rögtön – már első látásra is – összetéveszthetetlenné tesznek bármi mással szemben. A Wiliernél ezzel szemben egy hagyományosabb tabellával operálnak, (XS és XXL között), és már ebből is felsejlik: ez egy hagyományosabb, sportos felhasználásra szánt, aero országúti kerékpár.

Felszereltségben, nincs lényeges különbség, mind a két kerékpár teljes kábelintegrációt fogadó alimíniumkokpitot kapott és aero karbon nyeregcsövet. A Shimano 105 Di2 2x12-es, semi-wireless elektromos alkatrészcsaládja teljesít szolgálatot az F5-ben és a Filante SL-ben is. A Wilier Miche Syntium, míg a Pinarello Fulcrum Racing 800 DB kerekeket kapott. Ennek megfelelően mondhatjuk, felszereltségben teljességgel egyenrangú a két modell – nem ez fog dönteni, tehát.

MENET KÖZBEN 

Nos, de mit mond a menetpróba? Mielőtt még elindultunk volna, mindketten megcsodáltuk az F5 formában és felületkezelésben is tetten érhető kidolgozottságát, a Filante SL egy nagyon igényes munka, de az F5 ebben látványosan fölé nőtt - ezt azért ideszúrnánk.

A Wilier könnyebb, és ezt rögtön éreztük már a teszt előtt is. Menet közben nagyon gyorsnak érezni, és az agilitása is abszolút kielégítő. Fun fact: a dedikált aero jelleg ellenére nagyon stabilnak érződött lefelé, pedig elsőre azt gondoltuk, ha valami, ezzel valószínűleg lesznek problémák. Felfelé is elég jó volt, bár itt azért érződött, hogy a Filante SL nem egy kifejezett mászógép, és inkább a száguldás az ő felségterülete, de nem volt kellemetlen, inkább csak a Pinarello-hoz képest éreztük ezen a téren egy kissé lomhábbnak – a könnyűsége ellenére is. Síkon – és ezt főleg egy hátszeles szakaszon érzékeltük – bitang gyors, teljes mértékben érződött, hogy erre lett kitalálva, illetve elsősorban ez az ő igazi otthona.

Egyetlen helyzetben éreztük, hogy túl van a kerékpár komfortzónáján, ez pedig a rosszabb utakon volt tetten érhető. Azt nem állítanám, hogy rosszul teljesített, de kényelmesnek azért nem mondanám…

Bár a Pinarello nehezebb, de ez megmondom őszintén, menet közben nem igazán érződik. Ami feltűnő a Filante SL-hez képest egyértelmű különbségek vannak. Azt már említettem, hogy minden ízében Pinarello élményt kapunk már az F5 esetében is. Azonban az némi kifejtésre szorulhat jelen kontextusban, hogy ez mit is jelent pontosan?

Ami a legszembetűnőbb, hogy az F5 jóval komfortosabb a Filante SL-nél. Ez pedig, nem a geometriából, hanem az anyaghasználatból fakad, a TorayCa T700 UD szövete egy igazi all arounder választás, mivel egyszerre kellőképpen merev akár versenyzéshez is, azonban emellett kiválóan csillapítja az út felől érkező rezgéseket. Ennek megfelelően rossz utakon lényegesen jobban teljesített, mint a Wilier.

Ami még ennél is jobb hír, hogy míg síkon és lefelé az F5 nem volt lassabb a Filante SL-nél, felfelé (a súlytöbblete ellenére) érezhetően jobban ment, mint a Wilier. Agilitásban, fordulékonyságban, reszponzívitásban jellegzetesen Pinarello. Ahogy betapad egy kanyarba, ahogy előbb tudja, mit kell csinálni, mint ahogyan az bennünk megfogalmazódna, illetve az a légies könnyedség úgy, hogy mindeközben mégis hihetetlenül stabil – nos, ez jellegzetesen Pinarello.

A Filante SL egy hamisítatlan aero országúti, ennek megfelelő geometriával és előnyökkel, míg az F5 egy all arounder gép, amely amellett, hogy mindenfajta versenykörülmény közben megállja a helyét, sokoldalúságában is páratlan.

Kivéve a Pirelli P7-es gumit, azt még ezen a kerékpáron sem szerettük.

ÁRAK ÉS VERDIKT

A Filante SL 105 Di2-val és Miche Syntium kerékkel a cikk megírásának pillanatában 1 876 000 Ft-ba kerül, míg az F5 most 1 999 000 Ft-os akciós áron érhető el ugyancsak 105 Di2-val, de Fulcrum Racing 800 DB kerékkel. A két kerékpár között az eredeti árakban tetten érhető különbség jelentősnek mondható, hiszen a Pinarello eredeti 2 400 000 Ft-os ára számottevően meghaladja a Wilierért leszurkolandó összeget. Viszont, a jelenlegi, kétmillió forint alatti vételárával a Pinarello F5 elég verhetetlennek tűnik.

Összességében véve, aki egy könnyű, kifejezetten aero felhasználásra keres magának egy megfizethető árú, valóban prémium, középkategóriás országútit, annak a Filante SL egy kiváló választás. Aki ellenben egy adott esetben komfortosabb, többféle felhasználási területre is kiváló, elképesztő minőségben legyártott országútit szeretne, annak az F5 a választása.

Nálunk, egy picivel az F5 nyert. A cizellált geometriája, a felületkezelése, az egész egyszerűen mindenek felett álló általános minősége, és a sokoldalúsága miatt. Ebben a kerékpárban keresve sem találtunk hibát, és kétmillió forint alatt ráadásul, jelen pillanatban abszolút alkalmi vételnek is tekinthető.

Téged melyik szólít meg?

kövess minket!

Speciális ajánlatainkért, exkluzív termékeinkhez, információkhoz kövess be minket!