A Wilier nem kisebb ambícióval látott neki legújabb aero országúti modellje megalkotásának, mint hogy a valaha volt leggyorsabb Wilier országúti kerékpár gördüljön ki Rossano Veneto-ból! A 2025-ig futó Filante SLR a peloton egyik legjobb kerékpárja volt, de most már itt volt az idő egy új modell kifejlesztésére, és annyit elárulhatok, hogy a legendás liliomos gyártó megint nagyon komolyan vette a feladatot.
A Wilier azok közé a gyártók közé tartozik, akik nem egy, hanem két különböző országúti kerékpárt kínálnak verseny, illetve teljesítményorientált felhasználásra. Ez – mondhatnánk – két különböző iskola.
Akik egyetlen kerékpárt kínálnak a versenyzőknek (a Pinarello ezt teszi amióta világ a világ, csatlakozott a klubhoz a Specialized is néhány éve, vagy pl. most már a Cannondale is ezt teszi) azt az elvet vallják, hogy egyetlen kerékpárnak kell a lehető legjobbnak lennie minden terepviszonyra (felfelé, lefelé, síkon), minden versenyzőtípusnak (kis tömegű, közepes és nagyobb tömegű versenyzők számára), illetve minden versenyre (egynapos, egyhetes, háromhetes).
A másik iskola (ide tartozik a Wilier is, de a Trek, a Colnago és a Bianchi is ezt a tábort gyarapítja) szerint két különböző kerékpárra van szüksége a versenyzőknek. Az egyik egy climber (szuperkönnyű országúti kifejezetten mászáshoz), a másik pedig egy alapvetően aerodinamikus országúti kerékpár a síkabb, gyorsabb szakaszok abszolválására.
Hogy kinek van igaza, ez nyilván most nem fog kiderülni. Már csak azért sem, mert a legmagasabb polcon lévő gyártók között is – mint azt a felsorolásból is láthatjuk – megoszlanak a vélemények. Annyit talán el lehet mondani, hogy nyilván az első opció (egy bringa mindenre) egy költséghatékonyabb megoldás egy amatőr versenyző számára, akinek, ugyebár, magának kell finanszíroznia a hobbiját. Az is logikusnak tűnik, hogy a két különböző kerékpár egy specifikáltabb helyzetnek tűnik, de hogy ez valóban így van-e, azt majd az idő eldönti. Mindenesetre, a Wilier az utóbbi iskola lelkes híve, és ennek a jegyében készült a Filante SLR ID2 is.
Majdnem öt évvel a Filante SLR megjelenése után a Wilier végre bemutatta a vadonatúj Filante SLR ID2 aero versenyplatformját.
Öt év meglehetősen hosszú idő a prémium országúti kerékpározás világában, de mindössze egy szempillantás a Wilier Triestina 120 éves, rendkívül gazdag történetéhez képest. A legendás olasz márka, tehát, régóta gyárt prémium versenykerékpárokat, és úgy tűnik, hogy nem sokáig várt az új Filante SLR ID2-val...
A Filante SLR ID2-ról az elmúlt hetekben online is megjelentek előzetesek. Az Instagramon is kiszúrtunk pár dolgot, sőt, a Tour of Lombardia-n is megpillantottuk a kerékpárt , amelyen Romain Grégoire ült, aki a Wilier által szponzorált francia (Groupama-FDJ) csapatban versenyzik. Az eddig (és még most is) futó Filante SLR bemutatása óta eltelt öt évben a márka kijött a valóban nagyon drága Supersonica SLR időfutam kerékpárral, illetve a Verticale SLR szuperkönnyű climber országútival. Előbbiről itt, utóbbiról itt már írtunk részletesen.
A Filante SLR ID2 egy olyan országúti kerékpár, amivel jövőre a világ legnagyobb országúti versenyein fognak viaskodni. A hangsúly a sebességen és a teljesítményen van, és a Wilier részletesen kitért az új kerékpárok tervezési jellemzőire, amiről később bővebben is beszámolok.
Az új kerékpár vázszettként, valamint nyolc komplett összeállításban, öt színben, SRAM, Shimano és Campagnolo felszerelésekkel elérhető. Minden verzió Miche Kleos 50 kerekekkel rendelkezik (csak van amelyik a normál, s van, amelyik az RD verzióval). Az alapmodell (Ultegra Di2-val) ára 9900 eurótól indul, azonban egy Super Record 13-al szerelt összeállításért 13 100 eurót kell leszurkolnunk a kasszánál (a konfekciószínek valamelyikéért).
A Wilier állítása szerint a Filante SLR ID2 „a Wilier versenykerékpárjainak végső evolúcióját képviseli”. Úgy tűnik, rengeteg műszaki, illetve tervezési munka történt rajta, de a Wilier emellett rendkívül gazdag örökséggel, és az esztétika, illetve a hagyományok iránti szenvedéllyel is rendelkezik, amelyeket egyértelműen fontos ápolni; ebből következően az esztétikát soha nem áldoznák fel a teljesítmény felé vezető úton.
Ezúttal valóban rengeteg aerodinamikai megállapítást tehetünk. A Wilier a brit Silverstone Sports Engineering szélcsatornájában tesztelte a Filante SLR ID2-t. A legendás liliomos gyártó állítása szerint a legfontosabb eredményük ebben a tekintetben, hogy az előző Filante SLR aero modellhez képest 13,6%-os légellenállás-csökkenést értek el, az aerodinamikai javulás pedig 4,5%-os. Röviden: az elődmodellhez képest a Wilier állítása szerint 14,15 watt megtakarítás történt 40 km/h sebességnél.
A Wilier azt is állítja, hogy a Filante ID2-t öt másik, csúcskategóriás WorldTour versenykerékpárral hasonlította össze. Szerintük a Filante SLR ID2 „átlagos aerodinamikai ellenállási együtthatója” 2,42%-kal jobb ezeknél. Egyelőre azonban nem hajlandóak elárulni melyik volt az az öt konkurens, akiről beszélnek…
A Wilier kétségkívül sokat tett azért, hogy ez a kerékpár gyors legyen, és úgy tűnik, az olasz gyártó rendszerszinten közelítette meg a feladatot, azzal érvelve, hogy a kerékpárnak és a versenyzőnek együtt kell a lehető leggyorsabbnak lennie. Milyen igaz.
A Filante SLR ID2 legszembetűnőbb újítása az új aerodinamikus kulacsok és tartók terén keresendő. Elég sok változás történt, de összességében a meglévő Filante sziluett megmaradt (vagy legalábbis az elődmodelléhez képest egy meglehetősen hasonlót készítettek).
Az új Wilier Filante SLR ID2 váz a TorayCa T800, T1100 ÉS M46JB karbonszálainak mixtúrájából készült. Most már van hely a 34 mm-es gumiknak is, amely egy további fejlődési ívet jelent az előző modellek 30 mm-es gumiférőhelyéhez képest, valamint az egytányéros szettekhez akár egy 56-os lánctányér is beszerelhető. A Dura-Ace Di2-val szerelt Filante SLR ID2 tömege M-es méretben 7,1 kg, így a kerékpár súlyadatait tekintve abszolút versenyképes bármelyik aero konkurensével.
Az első villa is áttervezésen esett át, és mélyebb, illetve „pengésebb” formát kapott - különösen a villaszárak alsó végénél érhető ez tetten. A hajtásoldali villa átütőtengelyének kimenő pontja mostantól teljesen zárt (akárcsak az új Dogma F esetében), ami azt jelenti, hogy nem látható az átmenőtengely arról az oldalról. Ez nyilván egy kis aerodinamikai előnyt is biztosít, azonban inkább szép. S ez sem elhanyagolható szempont, igaz?
A villaszár másik oldalán egy kis idom található a tárcsa, illetve a rotor körül a légáramlás javítása érdekében; ez nyilvánvalóan a Supersonica SLR időfutam kerékpárjukról származik. A villák formája, tehát, új. A Wilier szerint egy NACA szárnyprofilt használtak CFD-vel tesztelve (a kerékpár többi részéhez hasonlóan), ez lényegében egy laposabb belső szárprofil és egy speciálisan ívelt külső. Végül, a hangsúlyosabb új villa-forma állítólag növeli a torziós merevséget és javítja a rezgéscsillapítási képességeit a kerékpárnak. Szép munka.
Van itt nekünk egy új, integrált karbonkormányunk is, amelyet a Wilier F-BAR ID2 névre keresztelt, s amely egy fedéllel takarja el a stucnicsavarokat a letisztultabb összkép érdekében. A kormány hétféle szélességben és ötféle kormányszár-hosszban érhető el, illetve szokatlan „ortogonális kiszélesedéssel” is rendelkeznek, amit a Wilier OEF-nek (optimalizált ergonomikus kiszélesedés) nevez. Ez azt jelenti, hogy 3 cm-es szélességkülönbség van a kormány felső és alsó része között. Három változat érhető el: 35/38 cm, 37/40 cm és 39/42 cm. A Wilier állítása szerint ez javítja az aerodinamikai teljesítményt, és könnyeben irányíthatóvá teszi a kerékpárt.
A Filante SLR ID2 egyik jellegzetessége az új Aerokit kulacsrendszer, amelyet úgy terveztek, hogy minimalizálja a légellenállást, és összhangban működjön a kerékpár új alsócsövével. Van, tehát egy pár saját fejlesztésű kulacstartónk, amelyek nagyon szépen illeszkednek a Filante SLR ID2 alsócsövéhez, és egy pár aerodinamikus kulacsunk, amelyek összesen 1,1 liter folyadék tárolására alkalmasak. Ezeket az Elite-tel együttműködve fejlesztették ki, és szükség esetén természetesen szabványos kerek kulacsok is használhatók a már említett tartókkal.
A Wilier azt állítja, hogy a hagyományos rendszerekhez képest – amelyeknél feltételezem, hogy egy standard kulacsot és kulacstartót használunk – a légellenállás több mint kétharmadával csökken. A rendszer úgy lett kialakítva, hogy spoilerként működjön, így a levegő kevésbé turbulens, miközben áthalad rajta. A kerékpár alsócsöve is kissé szögletesebb, és ez részben merevebb középcsapágyat eredményez, amely tovább javítja a teljesítményt.
A nyeregcső is az új, karcsú formájával látszólag egyensúlyt teremt az aerodinamika, a kényelem és a kis tömeg között. 15 mm-es, vagy Zero offset-es verzióban vásárolhatjuk meg.
A Wilier a Shimano Di2 akkumulátort (több gyártóhoz hasonlóan egyébként) a nyeregcsőbőlől a helyhiány miatt egy egyedi műgyanta házba helyezte át a középcsapágy fölé. A márka két előnyt említ ezzel kapcsolatban: egyfelől, a jobb hozzáférhetőséget, ami a két csavarnak és a kerékpáron való alacsonyabb elhelyezkedésnek köszönhető. A Wilier, másfelől, előnyként említi a kerékpárra aggatott kisebb tömeget. Függetlenül attól, hogy ez milyen csekély megtakarítást jelent, ez egy olyan szempont, amire korábban nem gondoltam az akkumulátorral kapcsolatban - de valóban logikus.
Végül, de nem utolsósorban a hátsó háromszöget meghosszabbították, ami javítja a stabilitást, segíti a 34 mm-es gumitávolságot, és jobban megfelel az újabb, UDH papucsra optimalizált szetteknek. Magukat az támvillákat is 2,5 fokkal befelé döntötték, ami további állítólagos aerodinamikai előnyt jelent, a gumis nyeregcsőbilincs-borítást pedig, a felsőcsőbe simították, ahelyett, hogy kiemelkedne a vázból.
Ahogy említettem, a Wilier CFD modellezés, szélcsatorna-tesztek, illetve profi versenyzők vizsgálatának kombinációját alkalmazta a Filante ID2 fejlesztése során.
A márka egy tanulmányt is csatolt a kerékpár sajtóanyagához, amelyben részletesen ismerteti magát a folyamatot. Megtervezték a váz, a villa és a kormány 3D-s modelljét, majd CFD szoftverrel elemezték. Példaként említi a márka, hogy CFR segítségével elemeztek több NACA villaprofilt kerekekkel és gumiabroncsokkal, és valós használati eseteket is szimuláltak mindehhez.
A Wilier azt állítja, hogy a kerékpár legutóbbi tesztjén is 1,6%-kal haladták meg a CFD légellenállás-csökkentési értéket.
Íme néhány a végleges adatok és a bejelentett megtakarítások közül:
A Filante SLR ID2 hatféle vázméretben, három kormánymérettel és két nyeregcső-opcióval elérhető, így rengeteg lehetőség van a tökéletes méret megtalálására.
Az általános geometria megváltozott az elődmodellhez képest; két M-es méretű kerékpár esetében a Wilier Filante SLR ID2 2,9 mm-rel hosszabb, 3 mm-rel magasabb a stack-je, és 1,5 mm-rel rövidebb a reach-e. A nyeregcső és a fejcső szögei szinte azonosak, a fejcső csak fél fokkal meredekebb.
Apró változtatásokról van szó, de a Filante SLR ID2 rövidebb, magasabb (miközben a fejcső alacsonyabb), illetve elöl kissé meredekebb. Gyanítom, hogy ezeket a változtatásokat azért hajtották végre, hogy a kerékpárt egy kicsit felhasználóbarátabbá tegyék, miközben nagyobb stabilitást biztosítanak nagy sebességnél.
A Wilier Filante SLR ID2 egy nagyon komoly fejlesztés, ehhez kétség nem férhet. Minden bizonnyal a gyártónak igaza van: ez a valaha volt leggyorsabb Wilier országúti kerékpár, amely ráadásul tömegadatait tekintve is versenyképes tulajdonképpen bármivel. Miközben a design-t sem áldozták fel, és árban sem szálltak el a fontosabb konkurensekhez képest.
Egy nagyon magas színvonalú versenytárs született, tehát, amelyet minden bizonnyal sokat láthatunk majd a következő években a nagy versenyek dobogóin.

Speciális ajánlatainkért, exkluzív termékeinkhez, információkhoz kövess be minket!